1930-06-19    

W 1930 „Dar Pomorza” zawinął do Gdyni

19 czerwca 1930 roku do portu w Gdyni wpłynął zakupiony we Francji żaglowiec szkolny. W czasie swojej służby odbył ponad sto podróży i wyszkolił ponad 13 tysięcy uczniów i studentów. Pięciokrotnie brał udział w regatach wielkich żaglowców, zwyciężając w 1972 i 1980 roku. Od 1983 jest statkiem – muzeum i cumuje przy nabrzeżu przy Skwerze Kościuszki w Gdyni.

„Dar Pomorza” to trzymasztowa fregata o łącznej powierzchni żagli wynoszącej 2,2 tys. m kw. o długości 80 m (93 m długości z bukszprytem) i wyporności 2500 ton oraz tonażu 1561 BRT. Najwyższy maszt jednostki ma ponad 41 m wysokości. Podstawowym napędem były żagle, jednak w razie potrzeby statek mógł korzystać z pomocniczego napędu śrubowego. Śrubę napędzał silnik diesla o mocy 430 KM. Średnia prędkość żaglowca wynosiła około 5 węzłów. Załoga jednostki liczyła 28 osób oraz 150-200 uczniów.

"Dar Pomorza" nazywany "Białą Fregatą został zbudowany w roku 1909 w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Po wodowaniu 18 września 1909 r. otrzymał nazwę "Prinzess Eitel Friedrich" i rozpoczął służbę wychodząc w dziewiczy rejs do Christiansand i Antwerpii. Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej statek przejęli Francuzi, przeprowadzając go do portu Saint Nazaire. W roku 1926 otrzymał on nową nazwę "Colbert" i miał zastąpić francuski żaglowiec szkolny "Richelieu". Plan ten nie doczekał się realizacji. W rok później fregata przeszła na własność barona de Foreste, który zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny, ale i ten pomysł nie został urzeczywistniony.

W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za sumę 7000 funtów szterlingów. Miał zastąpić wysłużony już bark szkolny "Lwów". Fregata otrzymała wówczas kolejną nazwę "Dar Pomorza", dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa.

26 grudnia 1929 roku rozpoczął podróż na holu do stoczni Nakskov w Danii, gdzie miał przejść remont. Podczas rejsu jednostka o mały włos nie zatonęła. Remont w Danii trwał do czerwca 1930 roku. Podczas prac żaglowiec otrzymał silnik spalinowy o mocy 430 KM i pomocniczy napęd śrubowy.

W czerwcu 1930 r. po raz pierwszy stanęła na gdyńskiej redzie, a 13 lipca biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę. Fregata została przekazana Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni i stała się odtąd drugą (po "Lwowie") "kolebką polskich nawigatorów". Już 20 lipca rozpoczął pierwszy rejs szkolny. W okresie od 16 września 1934 roku do 3 września 1935 roku Dar Pomorza jako pierwszy polski statek odbył rejs dookoła świata, pokonując 72 228 km. Prawdopodobnie autorem pomysłu, aby udać się "Darem Pomorza" w rejs dookoła świata, był komendant żaglowca, kapitan Konstanty Maciejewicz. Koncepcja podróży była kilka razy była zmieniana i modyfikowana - głównie ze względu na wytyczne Ministerstwa Przemysłu i Handlu - jednak ostatecznie założono opłynięcie kuli ziemskiej trasą prowadzącą przez Kanał Panamski, Pacyfik, Ocean Indyjski i Przylądek Dobrej Nadziei. Podróż miała potrwać około 11 miesięcy. 1 grudnia o godzinie 7 rano żaglowiec rozpoczął przejście Kanału Panamskiego. 4 grudnia o godzinie 15:45 stanął w Balboa - był to także dzień, w którym po raz pierwszy polska bandera pojawiła się na Pacyfiku.

Całą II wojnę światową żaglowiec spędził internowany w Sztokholmie, z którego powrócił do Polski 24 października 1945 roku. Później pływano nim głównie po Morzu Śródziemnym. Od 1972 roku uczestniczył w światowych zlotach żaglowców (tzw. Operacje "Żagiel"). Warto podkreślić, że dwukrotnie - w 1972 i 1980 roku - zwyciężał w regatach organizowanych przy okazji tych zlotów.

W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej "Dar Pomorza" odbył 105 rejsów, przebywając pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej.

4 sierpnia 1982 r. formalnie wycofano "Dar Pomorza" ze służby - w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, "Darze Młodzieży", zaprojektowanym i zbudowanym w Gdańsku. 16 listopada 1982 r. "Dar Pomorza" został przekazany Narodowemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku.



TROCHĘ HISTORII, TROCHĘ KULTURY - INDEX


COPYRIGHT

Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.


DZIAŁ HISTORIA/KULTURA PAI WYŚWIETLONO DOTYCHCZAS   10065766   RAZY






HISTORIA I KULTURA
W POLONIJNEJ AGENCJI INFORMACYJNEJ


Ten kto nie szanuje i nie ceni swej przeszłości nie jest godzien szacunku teraźniejszości ani prawa do przyszłości.
Józef Piłsudski

W DZIALE HISTORIA - KULTURA PAI ZNAJDZIECIE PAŃSTWO 1470 TEMATÓW



×
NOWOŚCI ARCHIWUM DZIAŁANIA AGENCJI HISTORIA-KULTURA BADANIA NAUKOWE NAD POLONIĄ I POLAKAMI ZA GRANICĄ
FACEBOOK PAI YOUTUBE PAI NAPISZ DO REDAKCJI

A+ A-
POWIĘKSZANIE / POMNIEJSZANIE TEKSTU