Stefan Drzewiecki

Jutro będzie jeszcze ciekawsze niż dziś


"Jutro będzie jeszcze ciekawsze niż dziś" - mówił u schyłku życia Stefan Drzewiecki, genialny inżynier i wynalazca, "polski Edison", konstruktor urządzeń stosowanych na ziemi, pod wodą i w powietrzu. Twórca przełomowych wynalazków, do dziś stosowanych na całym świecie.

Drzewiecki Stefan, polski wynalazca, pionier lotnictwa i żeglugi podwodnej urodził się 26 lipca 1844 roku. Wywodził się ze szlachty. Jako najzdolniejszy z szóstki rodzeństwa, po ukończeniu szkoły parafialnej, został umieszczony przez swojego ojca w jezuickim liceum św. Barbary pod Paryżem. W nauce specjalnie się nie wyróżniał, za to był inicjatorem większości kawałów robionych jezuitom. Mimo zdania egzaminu końcowego - ci w rewanżu nie przyznali mu świadectwa dojrzałości.

Kształcił się w Paryżu i w Petersburgu, na najlepszych technicznych uczelniach owych czasów. Zanim został wybitnym wynalazcą brał udział w Komunie Paryskiej i w Powstaniu Styczniowym.

Jego pierwszym wynalazkiem był opatentowany w 1867 roku w Paryżu licznik kilometrów dla dorożek konnych. Do tej pory cena za przejazd była uznaniowa. Dokonał dwóch wynalazków nagrodzonych na Wystawie Powszechnej w Wiedniu w 1873 roku. Międzynarodową sławę przyniosła mu konstrukcja specjalnego cyrkla specjalnego do wykreślania przekrojów stożkowych, oraz parabolicznego regulatora silników parowych. W tym samym okresie skonstruował aparat rejestrujący prędkość parowozu, oraz automat do sprzęgania wagonów. Skonstruował też dromograf – przyrząd automatycznie kreślący drogę statku na mapie. W wyniku zainteresowania tym przyrządem rosyjskiej marynarki wojennej Drzewiecki kuszony olbrzymią pensją przeniósł się do Rosji, gdzie zajął się konstruowaniem okrętów podwodnych, stale je udoskonalając i wyposażając w nowoczesne urządzenia. Pierwszy skonstruował w 1877 roku. Była to łódź napędzana pedałami. Przez następne lata udoskonalał ją wprowadzając coraz to nowe napędy, od silników elektrycznych do diesla.

Po tym, jak dowiedział się, że Edison skonstruował ołowiane akumulatory, od 1888 roku konstruował okręty podwodne o napędzie elektrycznym. Jako pierwszy na świecie wpadł na pomysł, by okręt podwodny wyposażyć w peryskop. W ciągu paru lat w Rosji zbudowano pięćdziesiąt okrętów podwodnych konstrukcji Stefana Drzewieckiego. Tym samym Rosja była pierwszym państwem na świecie, które rozpoczęło seryjną produkcję okrętów podwodnych.

W 1892 roku przeniósł się na stałe do Francji. W roku 1898 został laureatem pierwszej nagrody w konkursie ministerstwa marynarki za projekt nowoczesnego okrętu podwodnego o wyporności 120 ton - jego projekt okrętu miał napęd hybrydowy (na powierzchni poruszał go silnik parowy, a pod wodą - elektryczny).

Najważniejszym wynalazkiem konstruktora zastosowanym w tym prototypie okazały się wyrzutnie torpedowe na sprężone powietrze: dzięki nim można było bezpiecznie wystrzelić torpedę pod wodą. To rozwiązanie od 1901 roku wprowadzały kolejne marynarki świata.

W 1908 roku, zbudowano w Rosji według jego projektu okręt podwodny z napędem spalinowym o wyporności 350 ton. Dzięki matematycznym wzorom zastosowanym przez wynalazcę, możliwe stało się obliczenie kształtu i wymiaru optymalnej śruby napędowej dla danej jednostki.

Zajmował się badaniem lotu ptaków, a obserwacje wykorzystywał do zgłębiania problemów lotnictwa. Jako pierwszy - jeszcze przed lotem braci Wright - stwierdził, że możliwy jest lot maszyny cięższej od powietrza. Zapowiedział, że będzie to płatowiec, maszyna poruszająca się w powietrzu z pewną prędkością i tworząca z kierunkiem ruchu pewien kąt - kąt natarcia. Skonstruował płatowiec Canard, wyposażony w tylne śmigło i samoczynne urządzenia stabilizacyjne. W roku 1913 powstał aeroplan Drzewiecki, na którym wypróbowane zostały jego rozwiązania. Co prawda ten rodzaj napędu nie znalazł szerszego zastosowania, ale używa się go do dziś np. w motolotniach. Z inicjatywy Stefana Drzewieckiego powstały w Paryżu pierwsze tunele aerodynamiczne.

Zmarł w wieku 96 lat, 23 kwietnia 1938 roku, do końca pracując nad nowymi pomysłami.



TROCHĘ HISTORII, TROCHĘ KULTURY - INDEX



KOPIOWANIE MATERIAŁÓW Z CZĘŚCI HISTORIA-KULTURA PORTALU PAI - ZABRONIONE

Zgodnie z prawem autorskim kopiowanie fragmentów lub całości tekstów wymaga pisemnej zgody redakcji.



DZIAŁ HISTORIA/KULTURA PAI ODWIEDZIŁO DOTYCHCZAS   9580320 OSÓB





Projekt finansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2022

Publikacja wyraża jedynie poglądy autora/ów i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów