SWP





   Polska




 2021-10-25 Pociągiem z Chabówki do Zakopanego

W 1899 roku otwarto linię kolejową Chabówka-Nowy Targ-Zakopane. Potrzeba budowy linii kolejowej z Krakowa do Zakopanego dostrzeżona została już przez Towarzystwo Tatrzańskie, działające od 1874 r., jednakże nie było wówczas funduszy do starania się o koncesję na jej budowę, mimo, że już w 1884 r. doprowadzono kolej do Chabówki. I tu z pomocą przyszedł Władysław hrabia Zamoyski, który niezwłocznie po dokonaniu zakupu dóbr zakopiańskich (maj 1889 r.) podjął kroki w celu uzyskania zgody na budowę kolei z Chabówki do Zakopanego.

W XIX stuleciu, gdy najpierw w Anglii, a później w innych krajach zaczęły powstawać pierwsze linie kolejowe, Polska nie istniała na mapie Europy, podzielona pomiędzy sąsiednie mocarstwa. Jednak mimo to już pod koniec pierwszej połowy ubiegłego wieku zaczęły powstawać we wszystkich zaborach zaczątki sieci kolei żelaznych, tworzone przeważnie dzięki zabiegom polskich przemysłowców i inżynierów. Wbrew trudnościom stwarzanym przez rząd wiedeński, Kraków otrzymał połączenie kolejowe już w 1847 roku, dzięki zabiegom senatu wolnego miasta, doceniającego role nowego środka transportu. Miasto otrzymało wówczas nowoczesny na owe czasy dworzec, który – wielokrotnie rozbudowywany i przebudowywany przetrwał w tym samym miejscu do dnia dzisiejszego. „Kolej Krakowsko-Górnośląska”, która 13.10.1847 roku połączyła Kraków z Mysłowicami i zarazem z siecią kolei europejskich była zaledwie małym krokiem w dziedzinie poprawy komunikacji w ówczesnej Galicji, a na następne przyszło czekać dość długo. Dopiero w 1856 roku uzyskano przedłużenie tzw. „Kolei Północnej” z Bogumina przez Oświęcim do Trzebini, dzięki czemu Kraków mógł korzystać z bezpośredniego połączenia z Wiedniem. W 1858 roku tory kolejowe osiągnęły Rzeszów, a trzy lata później pociągi mogły docierać do Lwowa. 16.12.1884 otwarto kolejny odcinek kolei transwersalnej Żywiec-Sucha-Chabówka-Nowy Sącz.

„Już tak jest, że my się rodzimy nie dla siebie, ale dla kraju”

Pierwszy wniosek o koncesję na budowę kolei hr. Zamoyski wraz z adwokatem Retingerem wnieśli 26.10.1889 r. Proces ten był niełatwy i długotrwały, ale w końcu po latach starań, 4 listopada 1896 r. Zamoyski otrzymał upragnioną koncesję na budowę i eksploatację normalnotorowej kolei żelaznej z Chabówki przez Nowy Targ do Zakopanego. Ostatecznie, po kilkukrotnym przesuwaniu terminu oficjalnego otwarcia linii kolejowej, ministerstwo kolei wyznaczyło dzień 25 października 1899 r. jako nieodwołalny termin otwarcia kolei dla ruchu. Tak ten dzień był relacjonowany przez „Kurier Warszawski” w październiku 1899 r.:

„Nowa linia ma 53 km długości, a leżą na niej następujące stacje: Raba Wyżna, Sieniawa, Lasek, Nowy Targ, Szaflary, Biały Dunajec, Poronin, Zakopane. Pociąg wyruszył z Zakopanego o godz. 9 rano, przybył do Chabówki stosownie do rozkładu jazdy o godz. 12.30 po południu, a do Krakowa o godz. 16.45. Z Krakowa wyjedzie pierwszy pociąg do Zakopanego jutro, dn. 26 bm. O godz. 9-tej rano i stanie w Zakopanem o 4-tej po południu”

Mimo trudnych warunków terenowych linia zbudowana została niewielkim stosunkowo kosztem, co odbiło się wyraźnie na jej jakości. W celu zmniejszenia kosztów linię wytrasowano po stokach wzniesień, z licznymi ostrymi, często przeciwnie skierowanymi łukami. Z powodu oszczędności unikano nasypów prostujących, estakad, zaniechano budowy planowanego tunelu w obrębie Przełęczy Sieniawskiej. Zastosowano też duże nachylenia toru, przekraczające niekiedy 28 promili. W rezultacie warunki trakcyjne na linii były niemal ekstremalne. Powodowało to trudności w prowadzeniu pociągów i w radykalny sposób wymuszało ograniczenie ich prędkości, co aktualne jest właściwie do dziś.

Najstarszy obiekt dworca kolejowego wybudowano w 1899 r. a budowa kontynuowana była do 1901 r. Dworzec został rozbudowany w latach 1937-1939 z okazji Narciarskich Mistrzostw Świata FIS.


POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.


NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ



Kopiowanie materiału z portalu PAI jest zabronione

Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgodny redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora - jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.



SZUKAJ INNYCH WIADOMOŚCI POLONIJNYCH



PORTAL WYŚWIETLONO 15 231 900 RAZY





Projekt w 2023 roku dofinansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2023

Publikacja wyraża jedynie poglądy autora/ów i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów





×