SWP

Litwa

2022-12-08 Wycieczka Kowno – Kiejdany – Szetejnie – Opitołoki – Swiętobrość

24 listopada uczniowie klas G3 Gimnazjum im. Konstantego Parczewskiego w Niemenczynie, w ramach realizowanego projektu przez Dom Kultury Polskiej w Wilnie, wyruszyli na wycieczkę Kowno – Kiejdany – Szetejnie – Opitołoki – Swiętobrość o tematyce historyczno – literackiej.

Pierwszym punktem zwiedzania było Kowno – tymczasowa stolica Litwy. Droga była dość długa, ale opowiadania przewodnika o Wilnie, Zwierzyńcu, Ponarach i o różnych zabytkach, które spotkaliśmy po drodze, sprawiły, że czas nam minął bardzo szybko, a co nie mało ważne – korzystnie. Po przyjeździe do Kowna zachwycaliśmy się miastem malowniczo położonym w widłach Niemna i Wilii. Zwiedziliśmy ruiny zamku z XIV wieku, plac Ratuszowy (największy na Litwie), miejsca związane z pobytem wybitnego poety A. Mickiewicza, dom Perkunasa (zabytek architektury gotyckiej), pomnik rutyny, pierwszą pocztę miasta, gotycko – barokową Katedrę św. Apostołów Piotra i Pawła, spacerowaliśmy wzdłuż Niemna oraz ulicą Wileńską.

Następnie ruszyliśmy do Kiejdan – dawnej siedziby rodów Kiszków i Radziwiłłów. Zwiedziliśmy Wielki Rynek z domami szklarzy, renesansowy ratusz, pomnik Janusza Radziwiłła, dom burmistrza Jerzego Andersona, kościół farny św. Jerzego, renesansowy zbór kalwiński fundacji Radziwiłłów, gdzie spoczywa książę Janusz Radziwiłł – historyczna postać Potopu Henryka Sienkiewicza, dawną dzielnicę żydowską, karmelicki kościół św. Józefa, zobaczyliśmy krzesło Miłosza nad Niewiażą oraz podziwialiśmy Kiejdany podczas przechadzki ulicami Wielką i Starą.

Ostatnim punktem naszej wycieczki były Szetejnie. Mieliśmy krótki przystanek w Opitołokach, gdzie zwiedziliśmy kościół św. Apostołów Piotra i Pawła, w którym wzięli ślub rodzice Czesława Miłosza. W Szetejniach – miejscu urodzenia Czesława Miłosza – spacerowaliśmy nad Niewiażą. W muzeum noblisty największą uwagę uczniów przyciągnął kominek, przy którym wszyscy chętnie się grzali po tak licznych spacerach. Następnie zwiedziliśmy Świętobrość i kościół Przemienienia Pańskiego – miejsce chrztu Cz. Miłosza.

Właśnie na tym skończyło się nasze zwiedzanie. W drodze do Wilna uczniowie słodko spali po tak nasyconym nowymi wiadomościami dniu i licznych spacerach, a gdy się obudzili, mile spędzali czas na rozmowach ze swoja dużą „rodzinką “.

Warto podkreślić, że mieliśmy miłą niespodziankę: oprócz obecnych nauczycieli naszego gimnazjum, a mianowicie pani Aliny Kiriłowej, pani Walentyny Tumasz, pani Widy Borkowskiej, dołączyła do wspólnego wyjazdu była nauczycielka języka polskiego pani I. Komar. Byliśmy wielce zaskoczeni i bardzo miło było nam ją spotkać.

Szczególne podziękowania składamy panu Władysławowi Wojniczowi, który pomógł nam w zorganizowaniu wyjazdu i pani przewodnik Grażynie Hajdukiewicz, która opowiedziała nam wiele nowego, dotychczas niesłyszanego z dziedziny historii i literatury.

Pogoda dopisała, uczniowie zostali zadowoleni, więc wycieczkę można uważać za udaną.

Autorka artykułu uczennica klasy G3B
Živilė Sokolovskytė

POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.
NA PODSTAWIE: Gimnazjum im. Konstantego Parczewskiego w Niemenczynie
Foto: Aleksandra Jačionytė

NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ

POLECAMY TAKŻE

Fatal error: Uncaught exception 'PDOException' with message 'SQLSTATE[42000]: Syntax error or access violation: 1064 You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'order by element_6 DESC , element_24 DESC LIMIT 0,4' at line 9' in /pai_wiadomosci.php:175 Stack trace: #0 /pai_wiadomosci.php(175): PDOStatement->execute() #1 {main} thrown in /pai_wiadomosci.php on line 175