SWP





MINIATURY HISTORYCZNE / KULTURALNE POLONIJNEJ AGENCJI INFORMACYJNEJ
KRAKART GROUP W UNIWERSYTECKIEJ GALERII SZTUKI UMCS W LUBLINIE







KrakArt Group to artyści o polskich korzeniach, o ugruntowanej pozycji zarówno w USA jak i w Polsce, którzy od ponad 40 lat działają w Kalifornii, a poprzez swoją twórczość artystyczną promują Polską kulturę na świecie. „Kalifornijska grupa plastyków Krakart Group […] należy do najlepszych przykładów owej kulturotwórczej tkanki pochodzącej znad Wisły, która w organiczny sposób wtopiona w środowisko amerykańskie, świadczy o sile polskiej kultury, poprzez dzieła sztuki, wystawy i koncerty organizowane zwłaszcza w Los Angeles od 1980 roku” – rekomenduje profesor zw. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz, historyk sztuki, który od wielu lat bada polskie życie artystyczne poza granicami kraju.

Od 10 czerwca, w Uniwersyteckiej Galerii Sztuki UMCS przy ulicy Głębokiej 43 w Lublinie mamy okazję zobaczyć prace członków grupy - Kasi Czerpak-Węglińskiej, Joanny Fodczuk-Garcia, Andrzeja Kolo (Andrzej Kołodziej), Leonarda Konopelskiego, Janusza Maszkiewicza, Tomasza Misztala, Artura Popka i Witolda Vito Wójcika. Kuratorem wystawy jest Artur Popek.

Na wernisażu, który odbył się w miniony poniedziałek pod patronatem Rektora UMSC w Lublinie profesora Radosława Dobrowolskiego i dr hab. szt. Alicji Snoch-Pawłowskiej, profesor UMCS, dziekana Wydziału Artystycznego UMCS artystów reprezentował Andrzej Kolo Kołodziej - założyciel i kierownik Grupy Krak (obecnie KrakArt). Tym samym była to okazja do wysłuchania bezpośredniej opowieści i początkach wspólnej drogi artystycznej polskich twórców pracujących w USA, światowych sukcesach wystawienniczych i ponownym "odkryciu" ich prac dla polskiej publiczności.


KRAKART GROUP W UNIWERSYTECKIEJ GALERII SZTUKI UMCS W LUBLINIE



Andrzej Kolo Kołodziej o KRAKART GROUP

Jest trudno skreślić 40 lat działalności w kilka minut (…) 40 lat temu odbyła się pierwsza wystawa kultury i sztuki polskiej w muzeum stanowym w Los Angeles. (…) W czasie otwarcia okazało się, że tam też wystawiali inni artyści polscy w moim wieku, bardzo młodzi energiczni. Nawiązaliśmy kontakt. później spotykaliśmy się w kawiarniach, na wernisażach, nawet na plaży. Pewnego dnia zapytałem czy chcieliby założyć grupę i razem wystawiać. Oni stwierdzili, że to jest niemożliwe, ponieważ artyści są indywidualistami, nie znoszą grup oraz że nie ma właściwie galerii, która by chciała nas wystawić. Nie mamy nawet nazwy grupy. Z nazwą było łatwo gdyż wszyscy pochodziliśmy z Krakowa wiec nazwa Krak czyli bohatera, który obronił miasto Kraków przez ziejącym ogniem smokiem była pierwszoplanowa. I tak się nazwaliśmy – Grupa Krak. Jeśli chodzi o zdobycie galerii – było bardzo trudno. Koledzy mi przekazali zdjęcia prac, zrobiłem portfolio i chodziłem od galerii do galerii. Wszędzie mówili „o dobre, dobre tylko trzeba czekać trzy lata, bo mamy takie listy oczekujących”. Wszyscy mi tak mówili. Pewnego dnia poszedłem do galerii w West Hollywood i kurator zobaczył portfolio i powiedział, że prace są dobre, sprawdził kalendarz i powiedział, że 15 maja mamy wernisaż. Z radością przybiegłem do kolegów, mówiąc, że możemy zrobić wystawę grupową, bo mamy już galerię. Oni powiedzieli, że na jedną wystawę się zgodzą. Okazało się, że zrobiliśmy tą wystawę. Na wystawie przemawiał kurator pan Michael i przedstawił się jako Michael Gaszyński (…). Zrozumieliśmy, że nie musieliśmy czekać trzech lat, tylko dwa miesiące, ponieważ znalazł się Polak, który zauważył, że trzeba dać szansę innym Polakom. Później wystawialiśmy co roku.

Jeśli chodzi o sukcesy grupy – najciekawszym był moment kiedy zgłosił się do nas Polski Konsulat z prośbą abyśmy prezentowali Polskę na festiwalu artystycznym (…) w Meksyku. I tam mieliśmy wystawę (…). Następnego dnia, kiedy udaliśmy się do restauracji grupki Meksykanów pokrzykiwali „vivat polacos americanos” to był moment bardzo miły gdyż byliśmy bardziej znani w Meksyku niż w Polsce. Później zrobiliśmy wystawę 44 polskich artystów mieszkających za granica z ośmiu krajów. Konsulat stwierdził, że absolutnie nie dojdzie do takiej wystawy, bo to jest za duża impreza. Okazało się jednak, że przysłali obrazy i staliśmy się znani w innych ośrodkach – w Chicago, w Nowym Yorku, Waszyngtonie. Tam zaczęto nas zapraszać na wystawy. W związku z czym wystawialiśmy już poza Kalifornią. Nawet w Paryżu.

Najciekawszym momentem, który świadczy o poziomie naszej sztuki był moment, kiedy wystawialiśmy w najbardziej prestiżowym centrum sztuki na zachodniej części Ameryki - Bergamo Art Center. Okazało się, że tam jest niesamowicie się trudno dostać (…), a my się zakwalifikowaliśmy. Wtedy zgłosił do nas nasz polski konsulat i mówi, że to może połączymy to ze Stuleciem Polskiej Tożsamości. I tak się stało. Wpisaliśmy w katalog, że to jest wystawa z okazji tej rocznicy. Wystawa była bardzo udana i to świadczy o tym, że zostaliśmy zaakceptowani przez amerykańskie galerie. Ciekawostką jest, że pewnego dnia przyjechał do nas profesor Jan Wiktor Sienkiewicz, historyk sztuki z Warszawy z odczytem o sztuce polskiej. Byliśmy zainteresowani jak ta sztuka polska wygląda, nie widzieliśmy jej około czterdziestu lat i przyszliśmy na to spotkanie i jeden z naszych kolegów zaprosił profesora do naszej galerii. Profesor był zaszokowany, stwierdził, że przecież Kalifornia posiada tak małą polonię, a tutaj grupa artystyczna z taką aktywnością. Zapoznał nas z muzeum Kazimierza Pułaskiego w Warce i tam nam zorganizowano pierwszą wystawę w Polsce. Później Galeria Muzeum Picassa w Warszawie, Muzeum Fabryki w Łodzi. I wreszcie w Lublinie jesteśmy po raz pierwszy – bardzo to doceniamy.

Wernisaż wystawy - Lublin 10 czerwca 2024



Zdjęcia TEKST:  ©  Agata Pawłowska - Polonijna Agencja Informacyjna



Grupa KrakArt powstała w 1980 roku w Los Angeles. Pomysł narodził się po wernisażu, który miał miejsce w jednym z muzeów w Los Angeles. Spotkały się tam wówczas cztery osoby: Andrzej Kołodziej, Bona Radomska, Jan Skowron i Maciej Pomaski. Jak wspominał Andrzej Kołodziej – duch i inicjator powstania, a także lider grupy – po wystawie zaprosił rozmówców na kawę. Wspólne chwile były na tyle udane, że ponowiono je za kilka dni. Wówczas, w jednej z hollywoodzkich kawiarni, w toku rozmów narodziła się idea wspólnej wystawy. Ekspozycja, która inaugurowała powstanie grupy, odbyła się 30 grudnia 1980 roku w Top O’Art Market Gallery w Los Angeles. Tak narodziła się grupa artystyczna Krak, obecnie działająca pod nazwą KrakArt.

Każdy z malarzy ma na swoim koncie wiele indywidualnych wystaw i osiągnieć w przestrzeni artystycznej. Członkowie grupy zajmują wysokie pozycje w życiu społecznym jako wykładowcy na prestiżowych uczelniach w Stanach Zjednoczonych. Pomimo tego w Polsce są wciąż mało znani i doceniani, stąd inicjatywa wystawy obrazów "Z Kalifornii do Polski - KrakArt Group" w Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce, której kuratorami zostali, wybitny znawca sztuki prof. zw. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz, oraz Iwona Stefaniak, dyrektor Muzeum Kazimierza Pułaskiego w Warce.



LUBELSKA Wystawa KRAKART
W UNIWERSYTECKIEJ GALERII SZTUKI UMCS
czynna jest OD 10.06.2024r. DO 28.06.2024r.
wtorki - piatki w godzinach 12-15 oraz w każdym terminie,
również w weekendy po wcześniejszym umówieniu - tel. +48 797 701 709








Impresja filmowa z wystawy KrakArt Group
w Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce w 2020 roku.





KrakArt Group

KrakArt to grupa siedmiu polsko-amerykańskich artystów mieszkających w Los Angeles w Kalifornii. Malarz Andrzej Koło założył grupę w 1981 roku. Po Wystawie Kultury Polskiej w 1980 roku w Muzeum Nauki i Przemysłu w Los Angeles, do Grupy KrakArt dołączyli polscy artyści: Andrzej Koło, Mateusz Pomaski, Bona Radomska i Jana Skowrona. Ponieważ pochodzili z Krakowa, nazwali grupę na cześć legendarnego Księcia Kraka, który uratował ich starożytne miasto przed ognistym smokiem.

Pierwsza wystawa KrakArtu odbyła się w Top O’ Art Gallery w West Hollywood w 1981 roku. Później przez wiele lat prace grupy promowała Galeria Sztuki Nowoczesnej w Los Angeles. Piętnastu artystów KrakArt prezentowało swoje prace w ISC Gallery w Los Angeles w 1986 roku. Ponadto 23 artystów wystawiało w Galerii Toporowicz w Santa Ana w Kalifornii w 1993 roku.



Największym wydarzeniem zorganizowanym przez KrakArt była wystawa 44 czołowych polskich artystów z USA, Meksyku, Francji, Niemiec, Portugalii, Kanady i Australii pod nazwą Art Confrontations, która odbyła się w Modern Art Gallery w Los Angeles w 2003 roku. Po tym sukcesie KrakArt został zaproszony do udziału w kilku wydarzeniach, takich jak Międzynarodowy Festiwal Sztuki w Guadalajarze w Meksyku w 2004 roku, Galleria Del Sur w Mexico City w 2005 roku, Kurier-Plus Gallery w Nowym Jorku w 2006 roku, Amber Gallery w Waszyngtonie w 2007 i Roi Dore Galerie w Paryż, Francja, w 2012 roku. Grupa świętowała srebrny jubileusz wystawą Krak Confessions w ASTO Museum of Art w Los Angeles w 2003 roku. W 2018 roku w prestiżowym Bergamot Art Center – Building Bridges Art Exchange w Los Angeles odbył się pokaz dorobku KrakArt. W 2020 roku grupa miała swoją pierwszą prezentację artystyczną w Polsce, w Muzeum Pułaskiego w Warce i Galerii Wspólnota Polska w Krakowie.





Obecni członkowie Grupy Krakart to Kasia Czerpak-Wegliński, Joanna Fodczuk-Garcia, Andrzej Koło, Leonard Konopelski, Janusz Maszkiewicz, Tomasz Misztal i Witold „Vito” Wójcik.



Kasia Czerpak-Węgliński

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Pradze (Czechy). Jej prace prezentowane były w ponad 60 pokazach grupowych i na wystawach indywidualnych (USA, Europa). W Stanach Zjednoczonych artystka była członkinią prestiżowego nowojorskiego Stowarzyszenia Artystów Polskich w Ameryce (PAAS). W ostatnich latach w powstałych cyklach obrazów zaczyna wprowadzać szerszą gamę kolorystyczną oparta głównie na świadomej eksploatacji tradycyjnych zastawów kolorystycznych oraz wizualności opartej na wzorcach kultury konsumpcyjnej popularnej w ośrodkach masowego przekazu.

„Chcę zatrzeć granicę; Doceniam symbiozę, a raczej przenikanie kultury popularnej do sztuki wysokiej. Mój najnowszy projekt jest zakorzeniony w zbiorowej świadomości wizualnej” – Kasia Czerpak-Weglinski





Joanna Fodczuk-Garcia

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Długo mieszkała i pracowała w Los Angeles, zajmując się m.in. edukacją artystyczną. Obecnie związana ze społecznością California Mojave (high-desert art community). Wystawiała na wielu ekspozycjach zbiorowych i indywidualnych (Stany Zjednoczone, Korea, Meksyk, Niemcy, Polska). Obrazy artystki określane są mianem „pejzaży wewnętrznych” oraz porównywane do swoistej „krainy dzwięku”.

„Moje obrazy są wewnętrznym pejzażem, osobistą mapą moich dróg, po których wędrują moje refleksje nad życiem, przez ogrody, niebo i pustynie. Używam koloru jako języka do wyrażania swoich myśli. Czas przelewa się przez obraz i pojawia się przede mną jako obiekt, malarska instalacja. Nabiera nowego znaczenia” – Joanna Fodczuk-Garcia





Andrzej Koło Kołodziej

Absolwent Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (1968). Studiował również w Ecole De Dessin Applique w Paryżu (1973) i Otis Art Institute w Los Angeles (1977). Do Stanów Zjednoczonych przyjechał w 1973 roku. W sztuce przeszedł drogę od fascynacji abstrakcją poprzez pejzaż kalifornijski, aż po kompozycje postaci w ruchu. Jest założycielem i kierownikiem Grupy Krak (obecnie KrakArt). Wykładał malarstwo na kilku uczelniach w USA. Oprócz malarstwa zajmuje się również teatrem, poezją i muzyką.

„Fascynuje mnie surrealizm. Używam jednak własnej wyobraźni jako wyraziciela wypracowanego przeze mnie nietypowego obrazu świata, a nie wrodzonej ikonografii snów. Staram się wizualnie przekształcić chaos życia, jego równowagę i ascetyzm. Nie staram się umieszczać moich prac w teraźniejszości. Raczej pozwalam im oscylować między przeszłością a przyszłością” – Andrzej Kołodziej





Leonard Konopelski

Malarz, grafik, projektant. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Projektował plakaty filmowe i teatralne. Do jego klientów należeli Warner Bros., Warner Music, A&M Records, L.A. Gear, Los Angeles Rams i Mark Taper Forum. Konopelski jest również wykładowcą, od 29 lat zajmuje stanowisko profesora nadzwyczajnego w Art Center College of Design w Pasadenie (Kalifornia). Był wykładowcą na Uniwersytecie Ulsan, Korei Południowej, Uniwersytecie Kansas i Uniwersytecie Lubelskim (UMCS).

„Doświadczenie i eksperymenty, jeden katalizator drugiego, prowadzą do nowych form ekspresji, które z kolei wyzwalają twórczą refleksję artystycznej odpowiedzi.” – Leonard Konopelski





Janusz Maszkiewicz

Ukończył Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu 1973. Studiował chemię, konserwację malarstwa i rzeźby polichromowanej. Zajmował stanowisko adiunkta na Wydziale Konserwacji Malarstwa pracując w tym samym czasie przy odbudowie Zamku Królewskiego w Warszawie przy rekonstrukcji polichromii w Sali Podkomorzego. W latach 80 tych mieszkał w Londynie. Miał indywidualne wystawy malarstwa w Blenheim Crescent Gallery w pobliżu Portobello Rd. przy Hyde Park Gallery w Bayswater. Z Londynu wyemigrował do Nowego Jorku (1989) gdzie był reprezentowany przez Stendhal Gallery na Broadwayu w Soho. Od 1993 mieszka w Los Angeles gdzie otworzył własną firmę Vienna Woods Inc. zajmując się projektowaniem i budową mebli, konserwacją dzieł sztuki, antyków i własną twórczością malarska.

„Moje prace wywołują bezpośrednie odczucia zimna lub ciepła. Estetycznie ułożone kolory wzajemnie się uzupełniają, dostarczając widzowi szerokiego wachlarza doznań” – Janusz Maszkiewicz.





Tomasz Misztal

Urodził się w Zamościu w 1957 roku.Dyplom(1982) i tytuł doktora (1995) otrzymał w Akademii Stuk Pięknych w Gdańsku. Jako asystent i adiunkt uczył rysunku i rzeźby przez 11 lat. Jego prace są częścią muzealnych i prywatnych kolekcji w Szwajcarii, Portugalii, Niemczech ,USA i w Watykanie (rzeźba zamówiona przez Solidarność - duszpasterstwo ludzi pracy jako dar dla Jana Pawła II). Tomasz Misztal brał udział w wielu indywidualnych i zbiorowych wystawach w Polsce i za granicą. Od roku 1998 jest członkiem Grupy Krak. Uprawia on poza rzeźbą; rysunek, malarstwo, grafikę warsztatową, kaligrafię konserwację sztuki.

„Maluję, rysuję i rzeźbię postacie. Poszukuję ekspresji i piękna we wszystkich trzech obszarach sztuki na wiele sposobów. Dla mnie postać i portret człowieka są odzwierciedleniem prawdy. Moje rzeźby w kościołach zdobią liturgię, inspirują do modlitwy i dają duchowe ukojenie. Temu służy moja sztuka” – Tomasz Misztal.





Artur Popek

Urodzony w 1960 roku w Szczebrzeszynie. Absolwent Instytutu Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Zajmuje się grafiką i malarstwem. Dorobek artystyczny obejmuje organizację ponad 90 wystaw indywidualnych (m.in.: Society for Arts, Chicago USA 1999 - 2022; Vienna Woods Gallery, Los Angeles, USA 2018; Gadsden Arts Centre & Museum Quincy USA 2019) oraz udział w około 200 zbiorowych (Polska, Niemcy, Ukraina, USA, Japonia, Tajlandia, Australia, Emiraty Arabskie itp.). Uczestnik i zwycięzca wielu konkursów. Od 2000 roku związany z grupą KrakArt jako sympatyk i uczestnik kilku wspólnych wystaw.





Witold Vito Wojcik

Absolwent PWSSP we Wrocławiu (1969). Współtwórca wrocławskiej grupy artystycznej „Ciągle Młodzi Entuzjaści Niedojrzałych Cytryn”. Zajmuje się malarstwem, plakatem, scenografią oraz konserwacją dzieł sztuki. W Polsce pracował przy konserwacji Panoramy Racławickiej. W Los Angeles mieszka i tworzy od 1989 roku. Tam też bierze dział w licznych projektach konserwatorskich takich jak; freski w Misji San Juan Capistrano, Griffith Observatory, Getty Villa, David Siqueros. Jest czlonkiem Grupy KrakArt, uczestniczy w wystawach indywidualnych i grupowych malarstwa sztalugowego.

„Doskonałe, głębokie formy prostych przedmiotów wypełniają prostokątne prace. Zmieniają kolor, światło, ale nie gubią swojej kwintesencji. Podziwiając prace ma się wrażenie pustki, ale zagłębiając się w ich świat, docieramy do bujnych opowieści o istnieniu” – Witold Vito Wójcik









Dotychczasowe wystawy KrakArt Group

1981   TOP O ART GALLERY. W. Hollywood, CA
1983   JAMES TURCOTTE GALLERY. Hollywood, CA.
1986   ISC GALLERY at UCLA. Los Angeles, CA.
1988   INTERNATIONAL GALLERY. Seoul, S. Korea.
1989   MODERN ART GALLERY. Los Angeles, CA.
1990   L'ARTE CENTRE. Paris, France.
1993   TOPOROWICZ GALLERY. Santa Ana, CA.
1995   HYUNDAI ART CENTER. Seoul, S. Korea.
1998   MODERN ART GALLERY. Los Angeles, CA.
2000   POLAM. Los Angeles, CA.
2001   BACK STREET GALLERY. Los Angeles, CA.
2002   HELLADA GALLERY. Long Beach, CA.
2003   MODERN ART GALLERY. Los Angeles, CA.
2004   SALON D'AUTOMNE. Luneville, France.
2005   CARMEN ART CENTER. Guadalajara,
2005   GALERIA DEL NORTE. Mexico City, Mexico.
2006   COURIER-PLUS GALLERY. New York, N.Y.
2020   PULASKI MUSEUM in WARKA, Poland
2023   BIEGAS ART GALLERY, Poland







Artur Popek - kurator wystawy


Polski malarz i grafik. W 1983 roku ukończył psychologię, a w 1984 – wychowanie plastyczne na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W 1983 roku rozpoczął pracę jako asystent w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS (obecnie: Wydział Artystyczny). W latach 1991–1992 odbył staż doktorancki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1992 roku uzyskał tytuł adiunkta I stopnia, II stopnia w 1998 roku. Od 2011 roku jest profesorem sztuk plastycznych, od 2013 – profesorem zwyczajnym. W latach 2012–2016 pełnił funkcję dziekana Wydziału Artystycznego UMCS. Obecnie jest kierownikiem Zakładu Wklęsłodruku i Grafiki Eksperymentalnej. Jest promotorem 4 rozpraw doktorskich.

Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków, Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Małej Formy Graficznej w Barcelonie (ADOGI). Od 2000 roku związany z Grupą KRAK (Hollywood, USA). Od 2000 roku jest dyrektorem artystycznym Society for Arts w Chicago. W latach 2001–2010 współpracował jako grafik-ilustrator z „Nowym Dziennikiem” wydawanym w Nowym Jorku.

Zorganizował ponad 70 wystaw indywidualnych, m.in. w USA, Tajlandii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Słowacji, Białorusi. Brał udział w ponad 50 wystawach międzynarodowych oraz 70 zbiorowych. Jest autorem około 100 projektów katalogów, książek oraz druków akcydensowych. Laureat kilkunastu prestiżowych nagród i wyróżnień w zakresie grafiki i malarstwa – jego prace zdobyły międzynarodową renomę, znajdują się w zbiorach wielu uznanych galerii, muzeów oraz kolekcji prywatnych.

Tworzy grafiki w technikach metalowych (akwaforty, suchoryt), od 2003 także malarstwo w formacie 100x100 cm. Głównymi tematami twórczości Artura Popka są: kondycja ludzi we współczesnym świecie widziana przez doświadczenie podróży (cykl malarski Peregrynacje), kontakt człowieka z naturą (Bestiarium) czy problem transcendentnego upływu czasu (Tarcze).


Zdjęcia:  ©  Agata Pawłowska - Polonijna Agencja Informacyjna


PATRONAT MEDIALNY
POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA






POMYSŁ, PROJEKTY GRAFICZNE, REALIZACJA - © POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA


PROJEKTY - WYDARZENIA - KAMPANIE - WYSTAWY
POLONIJNEJ AGENCJI INFORMACYJNEJ



W przypadku kopiowania materiału z portalu PAI

zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora - jeżeli jest wymieniony
i pełny adres internetowy artykułu wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem.




×
NOWOŚCI ARCHIWUM WIADOMOŚCI HISTORIA-KULTURA DZIAŁANIA AGENCJI BADANIA NAUKOWE NAD POLONIĄ I POLAKAMI ZA GRANICĄ
FACEBOOK PAI YOUTUBE PAI NAPISZ DO REDAKCJI

A+ A-
POWIĘKSZANIE / POMNIEJSZANIE TEKSTU