Wśród prac tegorocznego XIII Biennale Sztuki we Florencji znajduje się neowitraż Piotra Barszczowskiego zatytułowany „Ostatnia wieczerza XXI”. To pierwszy pokaz artysty za granicą.
Międzynarodowa publiczność będzie uczestniczyła w biennale, w Fortezza da Basso, miejscu wielu międzynarodowych wystaw, od 23 do 31 października. Tematem wiodącym wydarzenia jest „Kobieta przez wieki w sztuce. Kobieta w sztuce współczesnej".
Zespół kuratorów międzynarodowej wystawy i konkursu XIII Biennale Sztuki we Florencji zwrócił uwagę na nawiązania renesansowe i motyw 12 kobiet przedstawiony na „Ostatniej wieczerzy XXI” Piotra Barszczowskiego. Organizatorzy biennale umieścili prezentację artysty w prestiżowej lokalizacji - Theatre Area.
W tym miejscu odbędzie się także inauguracja wydarzenia oraz przedstawienia prac laureatów konkursu.
„Prezentacja Ostatniej wieczerzy XXI tworzy przestrzeń do dyskusji wokół współczesnego postrzegania duchowości. Artysta przełamuje bariery w interpretacji najbardziej znanych motywów z powszechnej historii sztuki, nadając w ten sposób szczególną wartość dziełu” – mówi Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.
Piotr Barszczowski – doktor sztuki, artysta-plastyk, projektant, teolog i pedagog, osadził biblijną historię w XXI wieku, prezentując współczesne spojrzenie na wydarzenia z wieczernika. Zaproponował w swojej pracy nowy układ kompozycji oraz zaskakującą perspektywę.
„Przez lata studiowałem wybitne dzieła przedstawiające ostatnią wieczerzę. Duże wrażenie zrobiły na mnie prace Tintoretta. Doceniłem w nich zarówno udział kobiet, jak i próby poszukiwania przez artystę nowej kompozycji. Najwyraźniej rozmyślanie nad własnym rozwiązaniem tematu nie opuszczało mnie nawet podczas snu, skoro kompozycja obrazu, w rzeczy samej, przyśniła mi się. Od początku biblijną scenę osadzałem w teraźniejszości. Wykonałem szkic i marzyłem o realizacji dużego obrazu lub nawet witrażu" – opowiada Piotr Barszczowski.
Artysta zastosował autorską technikę, łącząc stare tradycje warsztatu malarskiego i witrażowego z nowoczesnymi technologiami cyfrowymi foto-kolażu oraz druku. Podstawą jego pracy była makro i mikrofotografia. Zdjęcia chleba i wina symbolicznie przedstawiają ustanowienie Sakramentu Eucharystii. To nowa wizja wydarzenia biblijnego, próba rezygnacji z silnego wzoru, jakim jest kompozycja „długiego stołu” Leonarda da Vinci, na rzecz nowatorskiego rozwiązania w warstwie plastyczno-teologicznej.
Podczas biennale we Florencji artysta zaprezentuje również trzy inne prace. Będą to „Panta Rhei – Alegoria Czasu”, „Kawiarenka” oraz „Sztorm”.
Organizatorem prezentacji prac Piotra Barszczowskiego podczas XIII Biennale Sztuki we Florencji jest Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Art Studio SRL i Florence Biennale. Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.
NA PODSTAWIE: Instytut Adama Mickiewicza
NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ
Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgodny redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora - jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.