28 sierpnia 1932 Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura, pilot wojskowy i pilot cywilny, inżynier i konstruktor samolotów wygrali najważniejszą wówczas imprezę lotniczą Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych – Challenge. Co wówczas było istotne rozpoczynała się i kończyła w Berlinie.
„Trasa rajdu wynosi 7500 kim. i obejmuje trzy wielkie etapy: I: Berlin – Warszawa – Kraków – Praga – Wiedeń – Zagrzeb – Vicenza – Rzym. II: Rzym – Bellinzona – Turyn – Cannes – Lyon – St. Gallen – Stuttgart – Paryż. III: Paryż – Deauville – Rotterdam – Dortmund – Hamburg – Kopenhaga – Göteborg – Kopenhaga – Hamburg – Berlin. Trzy te etapy muszą być przebyte w siedem dni, więc po dwa dni przeznaczone jest na etap, a jeden dzień na odpoczynek w Paryżu” – zapowiadał „Przegląd Sportowy” to najważniejsze lotnicze widowisko sezonu.
Specjalnie na tą okazję skonstruowano dla Polaków samolot RWD-6 (skrót pochodzi o nazwisk konstruktorów: Stanisława Rogalskiego, wspominanego Wigury i Jerzego Drzewieckiego).
Polacy odnieśli w zawodach niespodziewane zwycięstwo pokonując typowanych na faworytów Niemców.
„I oto na oczach wielotysięcznego tłumu zagrano «Jeszcze Polska nie zginęła». To, do czego nikt nie zmusiłby Niemców, stało się faktem dokonanym, dzięki brawurze lotnika polskiego. Polacy triumfowali zresztą w tym rajdzie na całej linii. Jak się bowiem okazało, zajęli oni pierwsze miejsce i w klasyfikacji drużynowej, bijąc i tu Niemców” – relacjonował „Przegląd Sportowy”.
To na pamiątkę sukcesu Żwirki i Wigury 28 sierpnia jest dziś Świętem Lotnictwa Polskiego.
Żwirko i Wigura w DZIALE HISTORIA-KULTURA PAI
POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.
NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ
Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgodny redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora - jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.