SWP

Litwa

PAI

2024-05-30 Póki Polska żyje w nas!

W dniach 21-25 maja uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Czesława Miłosza w Pakienie wraz z opiekunami odbyli pięciodniową wycieczkę do Polski z inicjatywy Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana”. Celem wyjazdu było poznanie zabytkowych miejsc oraz spotkanie z rodakami na koncercie patriotycznym, który był przygotowany z tej okazji.

Pierwszym punktem wyjazdu był Niepokalanów. To miejsce związane jest z życiem i działalnością św. Maksymiliana Marii Kolbego. Uczniowie mieli okazję przybliżyć życie tego świętego w muzeum, gdzie dokładnie uświadomili sobie znaczenie poświęcenia, oddania, które były potrzebne o. Maksymilianowi i jego współbraciom podczas zakładania w 1927 r. olbrzymiego klasztoru ojców franciszkanów. Oglądając eksponaty, uczniowie poznali jego życie oraz męczeńską śmierć w obozie zagłady Auschwitz.

Obejrzeliśmy też interesującą ekspozycję w Muzeum Ochotniczej Straży Pożarnej braci w Niepokalanowie. Do najważniejszych eksponatów należy strażacki samochód „Minerva” z 1925 r. oraz ręczne pompy z XIX w.

Następnie udaliśmy się do stolicy Polski – Warszawy, gdzie zwiedziliśmy Pałac Prezydencki oraz mieliśmy spotkanie z Pierwszą Damą RP Agatą Kornhauser-Dudą. Uczniowie powitali Małżonkę Prezydenta RP piosenką „Walc wileński”. Tu były wspólne rozmowy, pyszny poczęstunek, wymiana upominków i wspólne zdjęcia. Było to naprawdę ciepłe spotkanie i niesamowite wrażenia dla całej grupy.

Zgodnie z planem wycieczki była również wizyta w Centrum Nauki Kopernik, gdzie w jednym miejscu znajduje się wiele atrakcji, które bawią i uczą. Uczniowie mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę w dziedzinie chemii, biologii, astronomii, fizyki czy robotyki. Zabawa i masa eksperymentów sprawiły niezapomnianą przygodę naszym wychowankom. Nocleg mieliśmy w pięknym Łowiczu.

Kolejnym obiektem wyjazdu był Wilanów. W muzeum króla Jana III Sobieskiego dzieci i młodzież wzięły udział w warsztatach rekonstrukcyjnych „Roztańczony dwór” oraz „Gutenberg i wynalazki”. Podczas zajęć doskonaliły ukłony i elementy etykiety obowiązujące na dworze króla oraz spróbowały własnych sił w tańcu barokowym. Grupa młodzieży zwiedziła Drukarnię Królewską, zapoznała się z działaniem prawdziwej prasy drukarskiej, gdzie każdy wydrukował list miłosny Króla Jana III Sobieskiego do Marii Kazimiery. Dzięki takim warsztatom rekonstrukcyjnym każdy mógł odtworzyć rozmaite aspekty życia w dawnej Polsce. Następnie przeszliśmy do ogrodów pałacowych. Ogród wszystkich zachwycił swym urokiem, tu mogliśmy się zrelaksować, obejrzeć piękne konstrukcje wykonane z roślin. Wieczorem zaś mieliśmy pierwszy występ artystyczny pt. „Póki Polska żyje w nas”, który odbył się w Domu Pielgrzyma Amicus. Widzowie nagrodzili artystów gromkimi brawami i prezentami.

Kolejnego dnia wyruszyliśmy na dalszy szlak zwiedzania. Przybyliśmy do duchowego serca Polski – Częstochowy. W kościele pod wezwaniem św. Wojciecha w Częstochowie, gdzie proboszczem jest znany na Wileńszczyźnie i lubiany przez nas ks. Ryszard Umański, wystąpiliśmy z programem artystycznym, który był podziękowaniem i podsumowaniem akcji charytatywnej „Mikołaj na Kresach 2023”. Niezapomnianym przeżyciem był udział we mszy św. w kaplicy Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze oraz zwiedzanie całego sanktuarium.

Kulminacyjnym momentem a również podsumowaniem wyjazdu był koncert „Póki Polska żyje w nas” w Sali Papieskiej na Jasnej Górze w ramach 44. Ogólnopolskiej Pielgrzymki Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana”. Podczas koncertu uczniowie recytowali wiersze, śpiewali piosenki patriotyczne. Taneczny zespół „Bursztynki” zachwycił wszystkich tańcami ludowymi. Odbiór był niesamowity. Widzowie nagrodzili uczniów gromkimi brawami, nie zabrakło słów podziękowania, wzruszenia i łez.

Przepełnieni ogromną dawką emocji wróciliśmy do szkolnych ławek. Pragniemy podziękować za tak wspaniały wyjazd, bogaty w treści religijne, patriotyczne oraz kulturowe. Jesteśmy wdzięczni Katolickiemu Stowarzyszeniu „Civitas Christiana” na czele z prezesem Kamilem Sulejem oraz księdzu Ryszardowi Umańskiemu za wszechstronne rozwijanie naszych dzieci i młodzieży.

Opiekunowie
Zdjęcia: Kamil Latuszek, Centrum Medialne „Civitas Christiana”

POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.
NA PODSTAWIE: L24.lt

NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ

Kopiowanie materiału z portalu PAI jest zabronione

Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgodny redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora - jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.

SZUKAJ INNYCH WIADOMOŚCI POLONIJNYCH

PORTAL WYŚWIETLONO 16 037 102 RAZY

×
NOWOŚCI ARCHIWUM WIADOMOŚCI HISTORIA-KULTURA DZIAŁANIA AGENCJI BADANIA NAUKOWE NAD POLONIĄ I POLAKAMI ZA GRANICĄ