SWP





   Polska


 2024-06-30 "Syrenka" naszych marzeń

Pomimo, że transport zbiorowy był bardziej adekwatny ideologii komunistycznej, Polacy nigdy nie przestali marzyć o własnym samochodzie. I tak oto po wojnie powstała pierwsza w historii całkowicie krajowa konstrukcja nazwana swojsko "Syreną". Od początku miała być samochodem popularnym, a konstruktorzy z Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie wykorzystali szereg podzespołów auta "Warszawa".

Pierwsze prototypy "Syreny" przedstawiono w 1955 roku, natomiast seryjna produkcja rozpoczęła się w marcu 1957. Samochód miał oficjalną nazwę "Syrena 100", silnik dwusuwowy i dwucylindrowy o pojemności 746 cm sześć. i mocy 27 KM. Samochód w 1958 roku kosztował 72 tys zł. Charakterystyczną cechą "Syreny" z pierwszych lat produkcji były drzwi otwierane od przedniej strony pojazdu, a nie od tylnej, jak we wszystkich niemal współczesnych samochodach. Stąd nazywane były popularnie "kurołapami".

Produkcja "Syreny" odbywała się w FSO początkowo metodami na pół chałupniczymi. Z czasem następowały drobne modyfikacje, które z dzisiejszego punktu widzenia pozostałyby niezauważone a wówczas budziły sporo emocji. Warto odnotować wprowadzenie blokady ustawienia przednich foteli, obniżenie o około 20 mm dolnej linii tylnych bocznych okien (miało to korzystny wpływ na widoczność) oraz dołożenie prostokątnych świateł odblaskowych z tyłu. Zrezygnowano też z nietypowo otwieranych drzwi.

Postawiono też na większe bezpieczeństwo. W 1975 roku FSM zmodernizowała układ hamulcowy Syreny, zamieniając stare jednoobwodowe rozwiązanie nowym – układem dwuobwodowym. Podniosło to znacznie bezpieczeństwo podróży, ponieważ ewentualna awaria jednego z obwodów hamowania dawała możliwość hamowania za pomocą drugiego układu

Od tego samego roku w produkcji znalazła się też Syrena 105L (Lux), która cechowała się tym, że lewarek zmiany biegów został przeniesiony z kolumny kierownicy na podłogę, a dźwignia hamulca postojowego znalazła się między siedzeniami. W związku z tym projektanci musieli nieco zwęzić przednie fotele. Niestety, w Syrenie 105 nie wprowadzono żadnych zmian w kwestii napędu. Nadal pod maską znajdował się 3-cylindrowy rzędowy dwusuwowy silnik spalinowy. Motor miał 0,85 l objętości skokowej i odznaczał się mocą 40 KM przy 4300 obr./min i momentem obrotowym o wartości 78 Nm przy 2750 obr./min.

Dzięki połączeniu silnika z 4-biegową w pełni zsynchronizowaną skrzynią biegów prowadzenie Syreny 105 i 105L było znacznie łatwiejsze niż jej poprzedniczek. Napęd nadal realizowały przednie koła, a auto mogło rozpędzić się do 120 km/h. Nadal pozostało słabe chłodzenie, słabe nagrzewanie i wentylowanie wnętrza oraz awaryjność układu przeniesienia napędu. To nie przeszkodziło w tym, że łącznie wyprodukowanych 521 311 sztuk "Syren" bez trudu znalazło nabywców.

30 czerwca 1983 roku, w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej definitywnie zakończono produkcję samochodu. Od tego momentu stopniowo "Syrenka" stawała się pojazdem kolekcjonerskim i tak jest do dzisiaj.


POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.


NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ




Kopiowanie materiału z portalu PAI jest zabronione

Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgodny redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora - jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.




SZUKAJ INNYCH WIADOMOŚCI POLONIJNYCH



PORTAL WYŚWIETLONO 15 611 760 RAZY





Projekt w 2023 roku dofinansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2023

Publikacja wyraża jedynie poglądy autora/ów i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów





×