W wyjątkowej przedświątecznej atmosferze, w pułtuskiej Bazylice Zwiastowania NMP odbył się koncert "Kolęda po kres" w wykonaniu wyśmienitych artystów - Hanki Rybki i Kapeli Świętojańskiej z Litwy. Wydarzenie jest kontynuacją tegorocznej edycji projektu pod nazwą Festiwal "Kresowa Dusza" Stowarzyszenia "Wspólnota Polska".
Tytuł koncertu "Kolęda po kres" oddaje istotę tych pieśni przekraczających wszelkie bariery zarówno te geograficzne jak i granice pojmowania świata jaki znamy na co dzień. Pozwalają na nowo rozbudzić nadzieję i rozwiać troski. I chociaż kolęda w swym pierwszym znaczeniu była noworoczną pieśnią powitalną i pochwalną na cześć gospodarzy, przekazywała życzenia szczęścia i pomyślności, to w rozumieniu pieśni religijnej, związanej z narodzinami Chrystusa, stała się nieodzownym elementem polskiej tradycji oczekiwania na nadejście Zbawiciela.
Najstarsza polska zachowana pieśń Zdrow bądź krolu anjelski wywodzi się z 1424 roku. Jej tekst zapisany został w kazaniu księdza Jana Szczekny, magistra praskiego, późniejszego mnicha cysterskiego i spowiednika królowej Jadwigi. Największy rozwój kolęd następuje w XVII i XVIII wieku, kiedy to powstała jedna z najpopularniejszych, śpiewanych do dzisiaj „W żłobie leży”. Pierwszy śpiewnik został wydany na naszych ziemiach w 1843 roku. W polskiej tradycji, jako w jednej z nielicznych w Europie, zachował się także obrzęd „kolędowania po domach”, gdzie ludzie przebierają się za postacie ze stajenki i chodzą, pukając do drzwi i śpiewając kolędy.
Za jedną z najpiękniejszych polskich kolęd uznaje się utwór stworzony pod koniec XVIII wieku przez poetę Franciszka Karpińskiego. Pieśń o Narodzeniu Pańskim znana jest nam dziś bardziej jako Bóg się rodzi . Utwór przedstawia niezwykłość boskich narodzin przez szereg kontrastów i paradoksów. Dotychczasowa rzeczywistość całkowicie się zmienia, Bóg ma kontrolę nad wszystkimi siłami tego świata. Pojawiają się liczne sprzeczności, zmienia się natura rzeczy. Gorący ogień krzepnie, blask ciemnieje, mimo że jest symbolem światłości. Narodziny Chrystusa są wydarzeniem tak doniosłym, że wszystkie potężne zjawiska tracą na znaczeniu i ulegają przemianom. We współczesnych, trudnych czasach to bardzo pożądana nadzieja.
Wszechstronna wokalistka pochodząca z Podhala, dla której muzyka była i jest naturalnym dopełnieniem codziennego życia. Jak sama przyznaje, śpiewa od zawsze. Profesjonalistka w każdym calu. Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach na wydziale Wokalno-Aktorskim. Ma na koncie setki koncertów w kraju i za granicą. Przez lata współpracowała z wieloma artystami i zespołami. Od najmłodszych lat współpracowała z zespołami góralskimi działającymi pod patronatem Związku Podhalan, m.in. zaśpiewała partię solową Jadwigi w operze "Jadwisia spod Regli" Juliana Reimschüssla. Wspólnie z kapelą "Zokopiany" Jana Karpiela-Bułecki nagrała płyty z muzyką góralską – "Nuty spod hól" i "Ginie śniezek po holach". Już w trakcie studiów wielokrotnie uczestniczyła w koncertach kapel i zespołów ludowych w kraju i za granicą (Niemcy, Francja, Bułgaria, Słowacja).
Współpracowała z zespołami Brathanki, Skaldowie, gościnnie występowała także z zespołem Golec uOrkiestra oraz z Marylą Rodowicz, Ireną Santor, Haliną Frąckowiak. Przez jakiś czas współpracowała z krakowskim kabaretem Loch Camelot. Można ją także usłyszeć na płycie Marka Grechuty pt. "Niezwykłe miejsca". Dwukrotnie brała udział w warsztatach wokalnych w Letniej Akademii Mozartowskiej w Salzburgu.
Zespół wykonuje różnorodne utwory: w jego repertuarze są zarówno piosenki ludowe, popularne, jak i patriotyczne. Za okres istnienia w repertuarze zespołu były utwory, odzwierciadlające wielokulturowość regionu i kraju.
„Kapela Świętojańska” została założona w 1991 przez Jana Szpakowa, dyrektora Ośrodka Kultury w Sużanach. Przed kilkoma laty kierownikiem została Emilii Żdanowicz-Pečkienė. Obecnie kieruje zespołem jej ojciec – akordeonista Zygmunt Żdanowicz, związany z zespołem ok. 10 lat, a kiedyś grał w kapeli zespołu „Wileńszczyzna”.
„Kapela Świętojańska” zrzesza miłośników śpiewu i muzykowania z Sużan i niedalekich okolic. Wiek uczestników kapeli jest bardzo zróżnicowany, ale wszyscy są pełni werwy, energii i fantazji. Większość muzyków to jednak młode osoby.
Festiwal “Kresowa Dusza”
jest finansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP
w ramach programu “Polonia i Polacy za granicą 2024”
POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.
NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ
Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgodny redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora - jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.