Narcyza Żmichowska zmarła 25 grudnia 1876 roku w Warszawie. Została pochowana na Cmentarzu Powązkowskim. Była uznawana za jedną z prekursorek feminizmu w Polsce, należała do kobiet, które miały odwagę żyć tak jak chciały, wbrew patriarchalnemu i konserwatywnemu społeczeństwu. Walczyła o większą swobodę dla kobiet, zarówno w sferze edukacji, jak i obyczajowości. Zgromadziła wokół siebie środowisko kobiet zafascynowanych nowymi ideami. Koło Entuzjastek, któremu przewodziła pod pseudonimem Gabryela, uważane jest za pierwszy w naszym kraju ruch feministyczny.
Skupione wokół Narcyzy Entuzjastki szokowały społeczeństwo sposobem bycia – paliły cygara, ubierały się niekonwencjonalnie i głosiły hasła emancypacji kobiet, potrzeby ich kształcenia, ale też pracy społecznej dla dobra narodu. Entuzjastki nie uznawały małżeństwa z rozsądku, wierzyły, że samodzielne życie jest bardziej wartościowe od bycia tylko żoną u boku mężczyzny.
Narcyza Kazimiera Józefa Żmichowska, córka Jana Żmichowskiego i Wiktorii z Kiedrzyńskich, urodziła się 4 marca 1819 roku, w Warszawie. Wcześnie osierocona przez matkę, która zmarła tuż po porodzie, zamieszkała u krewnych na Podlasiu. W wieku ośmiu lat rozpoczęła naukę na pensji Zuzanny Wilczyńskiej, a następnie w Instytucie Rządowego Wychowania Panien Guwernantek w Warszawie, gdzie jej nauczycielką była Klementyna z Tańskich Hoffmanowa. W 1838 roku zatrudniła się jako guwernantka w rodzinie hrabiów Zamoyskich i wraz z nimi wyjechała do Paryża. Tam spotkała swojego brata Erazma, popowstaniowego emigranta. Jego lewicowe poglądy wywarły duży wpływ na przyszłe życie Narcyzy. Za namową i pod kierunkiem brata zaczęła gruntowne studia w paryskiej Biblioteque Nationale. Jako jedna z pierwszych kobiet uczęszczała na posiedzenia Akademii Francuskiej.
Pobyt w Paryżu przyczynił się do wielu zmian, zarówno w jej wyglądzie, jak i sposobie bycia i poglądach na życie. Po powrocie do kraju Narcyza Żmichowska zainteresowała się nowatorskimi systemami wychowawczymi Johanna Heinricha Pestalozziego i jego kontynuatora, Friedricha Fröbla. Dysponując bogatym zapleczem intelektualnym oraz znakomitą francuszczyzną, stała się wziętą nauczycielką w polskich dworach. Nie ograniczała się jednak tylko do wykonywania zawodu, ale zajmowała się również kolportażem broszur i książek zakazanych w Królestwie Polskim.
W latach 1842–1845 przebywała w Rzeczycy. Prowadziła tam nielegalną szkołę wiejską, a także napisała swoje największe dzieło – „Poganka”. Często odwiedzała Warszawę, gdzie nawiązała kontakt z lokalnymi intelektualistami. Publikowała artykuły w czasopismach „Pierwiosnek”, „Pielgrzym” i „Przegląd Naukowy”.
W latach 1843-46 dwukrotnie, przez krótki okres, mieszkała w Wielkopolsce, gdzie podejmowała próby założenia pensji w Poznaniu. „Nie mam żadnych zarobkowania widoków, chcę tylko na dobro ogółu zużyć tę trochę oświaty, które mi się dostało, i te wiele dobrych chęci, które sama z siebie wzięłam. (...) na zaczęcie trzeba pieniędzy i w tym trudności zachodzą”- pisała z Poznania do brata Erazma. Miała nowoczesne poglądy w zakresie edukacji. W przeciwieństwie do stanowiska Klementyny z Tańskich Hoffmanowej, której zarzucała „męski punkt widzenia”, konserwatyzm i brak patriotyzmu, stawiała na samodzielność kobiet. „Uczcie się, jeśli możecie; umiejcie jeśli potraficie i myślcie o tym, żebyście same sobie wystarczyły, bo w razie potrzeby nikt na was z opieką i wsparciem nie czeka” - mawiała. Opracowała własny program nauczania, łączący edukację naukową z wychowaniem fizycznym i wiedzą z zakresu anatomii oraz fizjologii, od której, w tradycyjnym modelu wychowawczym, dziewczęta były skutecznie odcięte. Kładła nacisk na rozwój naturalnych zdolności i zainteresowań swoich podopiecznych. Podstawą opracowanego przez nią systemu kształcenia było 5 przedmiotów: arytmetyka, geografia, nauki przyrodnicze, historia i nauka języków. Swoje wychowanki zachęcała do samodzielnego myślenia, syntezy i wyciągania wniosków.
Narcyza Żmichowska zgromadziła wokół siebie grono uczennic–emancypantek, które nazwała „entuzjastkami”. Młode dziewczęta domagały się wolności w wyborze życiowych partnerów oraz prawa do kształcenia i aktywności w przestrzeni publicznej. W liście do brata pisała: „(...) w źle dobranem małżeństwie kobieta marnuje wszelką ducha swojego potęgę, wszelkie zdolności i wszelki ku lepszemu popęd (...) każde bez miłości zawarte małżeństwo grzechem pada na duszę i rdzą hart jej toczy” .
Entuzjastki brały też czynny udział w działalności konspiracyjnej. Opowiadały się po stronie niezwiązanych z elitami spiskowców, na przykład młodzieży szkolnej. W 1846 roku, po upadku powstania krakowskiego, solidaryzowały się z konspiratorami związanymi z tzw. spiskiem rzemieślników, w którym sama Narcyza Żmichowska pełniła rolę skarbniczki. Za udział w tej antypaństwowej intrydze, w latach 1849-1852, przebywała w więzieniu w Lublinie, a następnie przez trzy lata odbywała areszt domowy w mieszkaniu krewnych w tym mieście.
W okresie lubelskiego aresztowania pracowała nad programami: nauczania chłopców z niezamożnych środowisk miejskich oraz kursów dla kobiet. Te ostatnie uruchomiła już w 1862 roku, a więc po – wyczekiwanym z niecierpliwością – powrocie do Warszawy, w swoim mieszkaniu przy ul. Miodowej. Kursy miały charakter nieformalny, uczennice określały je jako „pogadanki pedagogiczne”. Uczono na nich humanistyki, przedmiotów przyrodniczych i ścisłych.
O życiu i twórczości Narcyzy Żmichowskiej piszemy więcej w dziale historia-kultura Polonijnej Agencji Informacyjnej.
Narcyza Żmichowska w DZIALE HISTORIA-KULTURA PAI
POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.
NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ
Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgodny redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora - jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.