SWP





   Polska


PAI

 2025-03-16 Krakowskie elektryczne tramwaje

Współcześnie zastanawiamy się jak oszczędzać energię, ale były czasy, kiedy taki dylemat nie istniał. Początek XX wieku to okres zachwytu nad właściwościami niewidocznej elektryczności. Na fali tych przemian w Krakowie 16 marca 1901 roku rusza pierwsza linia elektrycznego wąskotorowego tramwaju. Uroczystego otwarcia dokonuje prezydent Krakowa Józef Friedlein.

Zainteresowanie owym środkiem lokomocji było ogromne. W pojazdach panował ogromny ścisk. Na wielu przystankach nie można było wsiąść do wagonów. Nie tylko tramwaj budził zainteresowanie, ale również jego wyposażenie, czyli lampy elektryczne, które na początku XX w. w Krakowie nie były jeszcze powszechnie stosowane.

Historia krakowskich tramwajów

Historia krakowskich tramwajów rozpoczęła się w listopadzie 1881 roku, kiedy to Rada Miasta Krakowa stosowną uchwałą wydała pozwolenie na "urządzenie i utrzymanie ruchu kolei żelaznej zwanej tramwajem" dla belgijskiego towarzystwa "Compagnie Generale de Chemins de Fer Secondaires". Zgodnie z podjętą uchwałą, zgoda została wydana na 45 lat, do końca grudnia 1927 roku, a gmina zrezygnowała z opłat za "używanie ulic".

Do pierwszego uroczystego przejazdu konnego tramwaju doszło ostatniego dnia października następnego roku. Pojazd przejechał z Rynku Głównego do Dworca Kolei (ul. Wawrzyńca), a cały dochód ze sprzedanych biletów został przekazany na budowę pomnika Adama Mickiewicza. Druga (i ostatnia) linia konnego tramwaju powstała dopiero w 1886 roku i prowadziła z Rynku Głównego, przez ul. Szewską (gdzie historyczne tory zachowały się do dzisiaj) i ul. Karmelicką do Parku Krakowskiego. Do 1900 roku tramwaj konny przewiózł w Krakowie ponad 1,5 miliona pasażerów.

W marcu 1901 roku w Krakowie ruszają pierwsze tramwaje elektryczne. Rok później powstają nowe linie: Rynek - ul. Szewska - Podwale - Park dr Jordana, ul. Sławkowska - ul. Wiślna - ul. Zwierzyniecka, Rynek - ul. Sienna - ul. Starowiślna - ul. Dietla. Od tej pory do roku 1913, po Krakowie kursuje 30 wagonów silnikowych i 14 doczepnych. W 1913 r. powstaje pierwsza szeroka (1435 mm, wcześniejsze miały 900 mm) linia tramwajowa na trasie: ul. Zwierzyniecka - III Most na Wiśle. W kolejnych latach powstają następne połączenia. Do likwidacji ostatniej linii wąskotorowej dochodzi dopiero w 1952 roku.

II wojna światowa nie spowodowała większych zniszczeń linii ani taboru. Przerwa związana z działaniami frontowymi trwała ok. dwa miesiące do 17 lutego 1945, kiedy uruchomiono już pierwsze kursy. Zaraz po wojnie firma dwukrotnie zmieniła nazwę: po raz pierwszy z Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej na Miejską Kolej Elektryczną i drugi raz - na obowiązującą do dzisiaj - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

W listopadzie 1952 roku powstaje pierwsza linia łącząca Kraków z Nową Hutą. Po kilku latach kolejna. W tym samym okresie zmieniają się linie tramwajowe w centrum miasta: powstaje obwodnica wokół Plant, a ruch tramwajów po Rynku i jego okolicach zostaje zamknięty.

Na podstawie m.in. krakowskiej Miejskiej Platformy Internetowej


KOLORYZACJA ZDJĘCIA © PAI


Krakowskie elektryczne tramwaje w DZIALE HISTORIA-KULTURA PAI




POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.


NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ




Kopiowanie materiału z portalu PAI jest zabronione

Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgodny redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora - jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.




SZUKAJ INNYCH WIADOMOŚCI POLONIJNYCH



PORTAL WYŚWIETLONO 19 728 964 RAZY



×
NOWOŚCI ARCHIWUM WIADOMOŚCI HISTORIA-KULTURA DZIAŁANIA AGENCJI BADANIA NAUKOWE NAD POLONIĄ I POLAKAMI ZA GRANICĄ
FACEBOOK PAI YOUTUBE PAI NAPISZ DO REDAKCJI

A+ A-
POWIĘKSZANIE / POMNIEJSZANIE TEKSTU