Z okazji obchodów rocznicy koronacji dwóch pierwszych polskich królów, Polonia australijska inicjuje interdyscyplinarny projekt edukacyjny, który wpisuje się w przypadające w 2025 roku świętowanie 1000-lecia Królestwa Polskiego. W imieniu Dyrektora Polskiej Szkoły w Zachodniej Australii, pani Małgorzaty Wray oraz Prezesa Rady Naczelnej Polonii Australijskiej Henryka Kurylewskiego zapraszamy szkoły, kluby, drużyny harcerskie, grupy taneczne i inne organizacje polonijny w Australii do udziału w przedsięwzięciu pod nazwą „Tysiąc lat od powstania Królestwa Polskiego”, które zabierze nas w podróż przez historię Polski.
Rok 1025. Wczesne średniowiecze. 18 kwietnia, najprawdopodobniej w Wielkanoc, w Gnieźnie odbyła się koronacja Bolesława Chrobrego. Niestety nie rządził jako król zbyt długo - zmarł już 17 czerwca. 25 grudnia odbyła się kolejna koronacja - tym razem Mieszka II. Nie jest znane dokładne miejsce koronacji Mieszka II, ale najczęściej wskazywane są Gniezno lub Poznań. Nie były to łatwe dla naszego państwa czasy. Na Polskę najechały wojska ruskie i niemieckie, w kraju zbuntowali się jego przeciwnicy Mieszka... Wszystko to doprowadziło do głębokiego kryzysu w wyniku którego Polska utraciła ziemie przyłączone przez Bolesława Chrobrego. Korona królewska została odesłana cesarzowi.
Jakim państwem było królestwo Chrobrego i Mieszka II? Gdzie leżały jego największe bogactwa? Czym zajmowali się jego mieszkańcy? Co jedli, jak mieszkali, w co wierzyli? W jaki sposób dawne zwyczaje współistniały wówczas z wziętymi z zewnątrz tradycjami chrześcijaństwa i świata śródziemnomorskiego?. Sięgając do początków polskiej państwowości przenosimy się do barwnej krainy warownych grodów, zasobnej bogactwem lasów, jezior, rzek i mokradeł, "gniazda" (jak wówczas mawiano określając dom - ojczyznę) dzielnych ludzi - naszych przodków.
Do przedstawionych powyższej w wielkim skrócie polskiej rzeczywistości odnosi się projekt Polonii australijskiej „Tysiąc lat od powstania Królestwa Polskiego”, którego celem jest - oprócz dostarczenia informacji faktograficznych:
Całość wiedzy, z którą za pośrednictwem platformy Classroom (w związku z ideą łączenia różnych polonijnych szkół w Australii) zostaną zapoznani uczestnicy projektu, jest gotowa, została specjalnie opracowana na potrzeby projektu na podstawie dopuszczonych przez MEN podręczników do nauki historii w polskich szkołach.
Od uczestników projektu - dzieci i młodzież w wieku 9-17 lat - wymaga się jedynie podstawowych umiejętności w zakresie języka polskiego - czytania, pisania, słuchania i mówienia na poziomie co najmniej A1.
Oprócz stosowania metod klasycznych (słownej i poglądowej) dominować będą metody aktywizujące takie jak: słuchanie, mówienie, praktyczne działanie – czyli burza mózgów angażująca uczniów o różnych preferencjach sensorycznych, odmiennych stylach myślenia i typach inteligencji.
Projekt podzielony jest na trzy części:
Proponowane tematy i aktywności w ramach projektu to:
Każda lekcja online będzie kończyła się mini quizem z wiedzy historycznej przekazanej podczas lekcji. Organizator planuje też przesłanie na wskazany przez uczestników projektu adres e-mail szkoły materiałów wykorzystanych podczas zajęć online: zestawu trzech plików ze skryptem wiedzy historycznej, która stanowić będzie główne źródło wiedzy, wzór prezentacji multimedialnej, na bazie której uczniowie opracują dany temat, prezentację wieńczącą projekt w każdej szkole z dziewięcioma pytaniami dla uczniów wraz z kluczem dla szkolnej komisji.
Jak widzimy założenia projektu są niezwykle interesujące i wartościowe edukacyjnie, stąd też gorąco zachęcamy do wzięcia w nim udziału.
POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.
NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ
Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgodny redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora - jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.