5 kwietnia uczniowie klas ósmych Polskiej Szkoły im. Fryderyka Chopina w Palatine i Buffalo Grove odbyli „żywą lekcję historii”.
Uczniowie klas ósmych Polskiej Szkoły im. Fryderyka Chopina w Palatine i Buffalo Grove pod okiem nauczycieli: pani Barbary Zawadzkiej, pani Krystyny Trznadel i pani Lidii Kaczor rozpoczęli swoją lekcję historii w terenie od odwiedzenia Muzeum Polskiego w Chicago, które znajduje się na dawnym Trójkącie Polonijnym przy skrzyżowaniu ulic Milwaukee i Augusta. Muzeum istnieje od 1935 roku.
Dzięki życzliwości dyrekcji i niesamowitej wiedzy przewodników, pani Beaty Pawlikowskiej i pana Krzysztofa Branka uczniowie mieli możliwość zapoznania się z historią powstania muzeum, jak również cennymi pamiątkami dorobku kulturowego, dokumentami gromadzonymi przez lata działalności tej placówki. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się Sala Ignacego Paderewskiego, gdzie znajdują się pamiątki po wybitnym kompozytorze, pianiście, polityku – pierwszym premierze i ministrze spraw zagranicznych II Rzeczypospolitej.
Wiele eksponatów znajdujących się w Sali podróżowało z nim podczas koncertowania. Uczniowie zwrócili uwagę na złoty zegarek ufundowany przez weteranów na jego75 rocznicę urodzin. Dużym zainteresowaniem cieszyło się złote pióro, którym to premier Ignacy Paderewski podpisał traktat pokojowy w Wersalu. Wśród cennych pamiątek jest fortepian firmy Steinway na którym koncertował. W Sali Głównej znajduje się biurko założyciela muzeum, pana Mieczysława Hajmana oraz jego zdjęcia. Poznana w szkole historia o polskiej parafii w Pannie Maryi w Teksasie ma tam swój wątek. Kolekcja obrazów Drogi Krzyżowej z tego właśnie kościoła ozdabia główną salę muzeum. Pobyt w muzeum zakończyliśmy wspólnym zdjęciem przy posągu papieża Św. Jana Pawła II.
Kolejnym punktem wycieczki był Pomnik Ofiar Katynia i Katastrofy Smoleńskiej w Niles. Uczniowie pod okiem nauczycieli wzięli udział w żywej lekcji historii. Przypadająca w tym roku 85 rocznica zbrodni katyńskiej i 15 rocznica katastrofy samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem przypomniała uczniom o tragicznych losach kwiatu inteligencji polskiej. Aby zachować pamięć o tej straszliwej zbrodni sprzed lat i żeby była żywa w pokoleniach polskiego narodu i Polonii.
Po odśpiewaniu polskiego hymnu, złożeniu kwiatów i zapaleniu zniczy, uczniowie uczcili minutą ciszy ludobójstwo na Polakach przez władze Sowieckie. Wychowawczyni klasy przybliżyła uczniom fakty dotyczące tej straszliwej zbrodni. Następnie sekretarz Komitetu Budowy Pomnika Katyńskiego w Chicago przy Związku Klubów Polskich pan Stanisław Grochal oraz wiceprezes pan Andrzej Brach zapoznali uczniów z historią powstania pomnika. Autorem pomnika był śp. Wojciech Seweryn, którego ojciec został zamordowany w lesie Katyńskim w 1940 roku. Przedstawili również honorowych gości biorących udział w odsłonięciu pomnika, a byli to: Prymas Polski ks. Kardynał Józef Glemp, ks. bp. Tadeusz Jakubowski, ks. bp. Tomasz Paprocki i wiele osób duchownych sprawujących posługę w Archidiecezji Chicago. Uczniowie w skupieniu i ciszy wysłuchali wszystkich wydarzeń, które dzisiaj możemy nazwać „Golgotą Wschodu”.
Następnym bardzo wzruszającym punktem wycieczki były odwiedziny grobów śp. państwa Zofii i Wiktora Barczyk na cmentarzu Maryhill w Niles. Państwo Barczykowie uczestniczyli w II Wojnie Światowej i po jej zakończeniu musieli opuścić Ojczyznę udając się do Anglii, gdyż rządy w Polsce sprawowali komuniści. Mając w sercu ogromny patriotyzm postanowili po przyjeździe do Ameryki założyć Polską Szkołę im. Fryderyka Chopina, aby polskie dzieci mieszkające poza jej granicami nauczyli się języka polskiego, prawdziwej historii polski, geografii oraz tradycji i kultury polskiej. Przez 39 lat byli dyrektorami tej szkoły, którą żartobliwie nazywali “siódmym dzieckiem”, a ich motto brzmiało: Bóg, Honor, Ojczyzna. Uczniowie ich szkoły z honorem i dumą złożyli kwiaty, zapalili znicze oraz odmówili modlitwę za spokój ich duszy.
POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.
NA PODSTAWIE: Tygodnik Program
NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ
Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgodny redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora - jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.