Lato nie musi oznaczać przerwy od nauki – szczególnie gdy wiedza przekazywana jest w atrakcyjnej, wakacyjnej formie. W dniach 15–21 czerwca w Gimnazjum m. św. Urszuli Ledóchowskiej w Czarnym Borze odbyły się niezwykłe półkolonie „Wakacje z historią i językiem polskim” – tygodniowy projekt edukacyjno-wychowawczy, który połączył modlitwę, naukę, język, kulturę, historię oraz radosną zabawę. Wzięli w nim udział najmłodsi uczniowie klas początkowych, którzy mieli okazję przeżyć prawdziwą edukacyjną przygodę, łącząc zabawę z odkrywaniem bogactwa polskiej kultury, historii i literatury.
Półkolonie zostały zrealizowane dzięki serdecznemu wsparciu Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego, który dofinansował projekt, umożliwiając stworzenie niezwykle bogatej i wartościowej oferty wakacyjnej.
Program projektu został tak zaplanowany, by codziennie dostarczać dzieciom nowych wrażeń i tematów. Każdy dzień rozpoczynał się wspólnym śpiewem hymnu półkolonii oraz polskich piosenek dziecięcych, co wprowadzało uczestników w pozytywny nastrój i pomogło przyswajać nowe słowa oraz poprawną wymowę. Warsztaty „Moje rodzinne szkolne drzewo” były dla uczestników wyjątkowym przeżyciem. Pod hasłem „Korzenie, które nas łączą” dzieci poznawały postać naszej patronki św. Urszuli Ledóchowskiej – wielkiej patriotki Polski, kobiety o wielkim sercu, mądrości i oddaniu drugiemu człowiekowi – oraz odkrywały wartość rodzinnych i szkolnych korzeni.
Nie zabrakło również elementów ruchowych – tańce ludowe i zabawy integracyjne pozwalały nie tylko rozładować energię, ale również przybliżyć dzieciom elementy polskiej tradycji i folkloru. W ramach warsztatów językowych dzieci bawiły się słowem – układały rymowanki, pisały krótkie opowiadania i uczestniczyły w zabawach logopedycznych. Warsztaty historyczne przenosiły uczestników w przeszłość – poznawali losy słynnych Polaków, dawne stroje, zwyczaje i ciekawostki z życia codziennego sprzed wieków.
Szczególne emocje wzbudziły wycieczki, które stanowiły integralną część półkolonii. Uczniowie odwiedzili m.in. Muzeum Koni, gdzie poznali rolę koni w kulturze i gospodarstwie, dowiedzieli się, jak wyglądała praca stajennego, a także mieli okazję osobiście nakarmić zwierzęta. Kolejnym punktem programu była wizyta w Muzeum Mikołaja Konstantinasa Čiurlionisa – litewskiego kompozytora i malarza. Sztuka artysty, inspirowana symboliką, mitologią i muzyką, stała się dla dzieci źródłem natchnienia podczas specjalnych warsztatów plastycznych, w których tworzyły własne prace.
Nie zabrakło również wizyty w Pałacu Tyszkiewiczów – przepięknej rezydencji arystokratycznej. Dzieci spacerowały po pałacowych ogrodach, słuchały opowieści o życiu szlachty i próbowały swoich sił w kaligrafii na wzór XIX-wiecznych listów.
Jednym z najbardziej radosnych wydarzeń dla uczestników półkolonii była literacka wycieczka do świata Pippi Langstrumpf. W tej niezwykłej przygodzie dzieci wcielały się w bohaterów książek Astrid Lindgren, rozwiązywały zagadki, budowały domy z kartonów i przeżywały zabawne przygody z rudowłosą Pippi – oczywiście w języku polskim, co dodatkowo pomogło utrwalić zdobytą wiedzę w praktyce.
Dzieci uczestniczyły w różnorodnych warsztatach, wycieczkach i spotkaniach, które rozwijały ich wiedzę, wyobraźnię i poczucie przynależności do wspólnoty narodowej. W programie półkolonii znalazły się m.in.:poznawanie historii i kultury Polski oraz Litwy – poprzez odkrywanie rodzinnego Czarnego Boru oraz wizyty w Druskiennikach, Oniksztach i Wace Trockiej; udział w zajęciach językowych i plenerowych, rozwijających znajomość i piękno języka polskiego; udział w kreatywnych warsztatach genealogicznych i recyklingowych; poznawanie magicznego świata legend i baśni – z własnoręcznie tworzonymi makietami i wcielaniem się w postacie historyczne; nauka tańca i uczestnictwo w wyjątkowym balu w Pałacu Tyszkiewiczów; spotkania z twórczością wybitnych postaci Polski i Litwy; wspólny śpiew, taniec, muzyka i radość bycia razem.
Każdy dzień kończyły spotkania integracyjne, wspólne posiłki i podsumowania – pełne uśmiechów, radości i wzruszeń.
Finałem półkolonii była uroczysta gala z wręczeniem pamiątkowych dyplomów, wspólna zabawa, tańce, pyszny tort i kulinarna niespodzianka z grilla.
To był tydzień pełen niezapomnianych wrażeń, który nie tylko wzbogacił wiedzę dzieci, ale także umocnił ich więź z językiem ojczystym, historią i kulturą – z polskością, którą tak dumnie nosimy w sercu.
Najserdeczniej dziękujemy wszystkim sponsorom, uczestnikom, opiekunom i rodzicom za wspólnie spędzony czas oraz zaangażowanie.
Szczególne podziękowania kierujemy do Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego oraz do Stowarzyszenia Odra–Niemen, którego zespół z ogromną serdecznością i otwartością wspiera nas – Polaków mieszkających na Litwie.
Dziękujemy Pani Ilonie Gosiewskiej, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Odra–Niemen, za serce i troskę o polskie dzieci poza granicami kraju. Z głębi serca dziękujemy również Panu Dominikowi Rozpędowskiemu, Wiceprezesowi Zarządu, za życzliwość wobec naszej społeczności i nieocenione wsparcie organizacyjne.
Dzięki Państwu dzieci mogły przeżyć prawdziwe polskie wakacje – w duchu wspólnoty i dumy z przynależności do narodu, który – choć rozsiany po świecie – pozostaje zjednoczony sercem i językiem.
Dla nas – Polaków mieszkających na Litwie – takie inicjatywy mają szczególne znaczenie. To nie tylko czas wypoczynku poprzez naukę i zabawę, ale także wyjątkowa okazja do pogłębiania w młodym pokoleniu więzi z kulturą przodków oraz budowania mostów między tradycjami – zarówno litewskimi, jak i polskimi.
Z niecierpliwością czekamy na kolejne wakacje z historią i językiem polskim!
Wdzięczni uczestnicy półkolonii, nauczyciele nauczania początkowego, dyrekcja i rodzice
Gimnazjum im. św. Urszuli Ledóchowskiej w Czarnym Borze
POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.
NA PODSTAWIE: L24.lt
NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ
Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgodny redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora - jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.