6 czerwca odbył się Wieczór Polonijny zorganizowany przez Dom Kultury Polônia Brasil, podczas którego zaprezentowano film Pętla, a następnie odbyła się bardzo wzbogacająca rozmowa prowadzona przez profesora Piotra Kilanowskiego z Uniwersytetu Federalnego w Paranie (UFPR) na temat dzieła i jego znaczenia w polskiej kinematografii.
Wydarzenie odbyło się przy wsparciu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, który oddaje hołd wybitnym postaciom kultury polskiej, w tym reżyserowi filmu, Wojciechowi Hasowi. Realizacja była możliwa dzięki finansowaniu ze strony Senatu oraz pośrednictwu Towarzystwa Naukowego KUL (TNKUL).
Serdecznie dziękujemy Polsko-Brazylijskiemu Towarzystwu im. Tadeusza Kościuszki za wsparcie i współpracę.
Pętla – polski psychologiczny film noir z 1957 roku w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa, będący adaptacją opowiadania Marka Hłaski pod tym samym tytułem. Film stanowił pełnometrażowy debiut reżyserski Hasa. Premiera filmu odbyła się 20 stycznia 1958 roku. W głównej roli wystąpił Gustaw Holoubek, wcielając się w postać Kuby Kowalskiego – alkoholika rozpaczliwie walczącego z nałogiem. Pierwowzorem bohatera miał być Władysław Broniewski, przyjaciel Hłaski.
Akcja filmu toczy się w ciągu jednego dnia, podczas którego bohater oczekuje na wizytę u lekarza, który ma rozpocząć kurację odwykową. Film ukazuje dramatyczną walkę człowieka ze swoim nałogiem, przedstawiając pesymistyczny obraz bezsilności wobec alkoholizmu. Has niemal nie zmienił scenariusza Hłaski, z wyjątkiem istotnej modyfikacji – nadał alkoholikowi granemu przez Holoubka profesję artysty, co pozbawiło adaptację niektórych elementów ironii zawartych w opowiadaniu i uczyniło wizję świata jeszcze bardziej pesymistyczną.
Pętla początkowo wywołała zróżnicowane reakcje krytyków; chwalono jej walory artystyczne, ale recenzenci marksistowscy oskarżali ją o sianie pesymizmu. Opinie o filmie zmieniły się na przestrzeni lat. Pętla współcześnie jest zaliczana do najważniejszych rodzimych naśladownictw poetyki kina noir i „czarnego realizmu”, obok m.in. Zimowego zmierzchu (1956) Stanisława Lenartowicza oraz Zagubionych uczuć (1957) Jerzego Zarzyckiego.
POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.
NA PODSTAWIE: Casa da Cultura Polônia Brasil
NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ
Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgodny redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora - jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.