17 października rozpoczął się pierwszy dzień konferencji metodycznej „Bolonia 2025: Jak skutecznie pracować w szkole polonijnej? Nowe wyzwania”. Uczestniczy w niej delegacja Departamentu Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą MSZ z wicedyrektor Beatą Prądzyńską na czele.
Wydarzenie zgromadziło nauczycieli, edukatorów i ekspertów z całych Włoch, poszukujących nowoczesnych i praktycznych rozwiązań w nauczaniu języka i kultury polskiej poza granicami kraju.
Konferencję zainaugurowała Joanna Wesołowska, Prezes Rady Oświaty Polonijnej we Włoszech, prezentując kluczowe działania i inicjatywy Rady, mające na celu wspieranie rozwoju szkół polonijnych i integrację środowisk nauczycielskich.
Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty dydaktyczne pt. “Ramy programowe polonijnej edukacji językowo-kulturowej w praktyce”, prowadzone przez prof. dr hab. Przemysława Gębalę – uznanego eksperta w dziedzinie glottodydaktyki i edukacji międzykulturowej. Uczestnicy mieli okazję przeanalizować, jak skutecznie wdrażać ramy programowe w codziennej pracy z uczniem polonijnym, uwzględniając jego specyfikę językową, kulturową i tożsamościową.
Współczesna szkoła polonijna staje dziś przed nowymi wyzwaniami: jak motywować uczniów do nauki języka polskiego w realiach wielojęzyczności? Jak budować spójny program nauczania, który będzie atrakcyjny, tożsamościowy i dostosowany do zmieniających się warunków migracyjnych?
Projekt został dofinansowany w 2025 r. przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego ze środków budżetu państwa, co świadczy o rosnącym znaczeniu edukacji polonijnej w strategiach językowych i kulturowych Polski.
TŁUMACZENIE DŁUŻSZYCH TEKSTÓW MOŻE CHWILĘ POTRWAĆ...
POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.
NA PODSTAWIE: Polacy światu
NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ
Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgody redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora – jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.