SWP





   USA       TEKST ODCZYTYWANY MASZYNOWO:  


PAI

 2025-10-23    Szacowany czas czytania: 23 minut(y).

UZNANIE WSPÓLNOTY POLSKIEJ DLA AKADEMII MUZYCZNEJ I ORKIESTRY SYMFONICZNEJ IM. PADEREWSKIEGO W CHICAGO

Imię Ignacego Jana Paderewskiego zobowiązuje. I to podwójnie. Przywołuje bowiem postać patriotyzmu najwyższej próby oraz światowej klasy wirtuoza, którego grą zachwycali się słuchacze największych sal koncertowych świata. Niewiele organizacji potrafi sprostać odpowiedzialności jaka wiąże się z decyzją o wyborze takie patrona. Ale są chlubne wyjątki jak chicagowska Akademia Muzyczna i Orkiestra Symfoniczna Paderewskiego (AM PaSO i PaSO). I to ona stała się obowiązkowym punktem wizyty Przewodniczącego Zarządu Krajowego Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” (ZK SWP) Tomasza Różniaka.

Spotkanie z Dyrektor Wykonawczą i współzałożycielką obu instytucji Barbarą Bilsztą-Niewrzoł miało podwójny charakter – roboczy, rozmów o przyszłych planach współpracy ze Wspólnotą Polską, które mają już wieloletnią tradycję a ostatnio zaowocowały, w oparciu ośrodki budżetu państwa polskiego, wsparciem w remoncie i wyposażeniu Sali koncertowej dla Akademii Muzycznej oraz małej uroczystości w trakcie której Przewodniczący Tomasz Różniak przekazał na ręce Pani Dyrektor Medal 35-lecia Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” przyznawany – przypomnijmy – za „szczególny wkład w kultywowanie tradycji polskich i pracę organiczną na rzecz Polonii”.

„Akademia i Orkiestra są wspaniałym miejscem na polskiej mapie kulturalnej Chicago, wykraczającym swoim oddziaływaniem daleko poza stan Illinois a nawet USA – pamiętajmy chociażby o sukcesach występów na kontynencie australijskim. Poziom artystyczny wszystkiego co rodzi się w salach wykładowych, prób i koncertowych AM PaSO jest bezsporny, ale nie zapominajmy jak do tego doszło” – tłumaczy przyznanie wyróżnienia SWP Przewodniczący ZK Tomasz Różniak„Wszystko co dzisiaj podziwiamy powstało od zera dzięki potrzebie serca, talentowi i determinacji założycielki pani Barbary Bilszty i jej męża Wojciecha Niewrzoła. Mogli poprzestać na indywidualnej karierze muzycznej, która rozwijała się z dużym rozmachem po ich przyjeździe do USA, ale – jak sami stwierdzili – nie przynosiłoby to dostatecznego pożytku polskiej społeczności w tym zakątku świata. Polonii brakowało wsparcia w edukacji artystycznej ale też profesjonalnej wizytówki narodowej kultury muzycznej. Repertuar naszych wybitnych kompozytorów musiał znaleźć swoje godne i stałe miejsce. I tak narodził się pomysł powołania orkiestry a następnie akademii zapewniającej kształcenie na najwyższym poziomie otwierającym drzwi do nauki w najlepszych konserwatoriach a w następstwie występów na deskach najznakomitszych sal koncertowych. Tu widzimy pierwszy powód odwołania się do patrona Ignacego Jana Paderewskiego. Jest jeszcze drugi, który wyczerpuje to, co Paderewski akcentował przez całe swoje życie – promocja polskości w całym bogactwie jej treści - języka, obyczaju, tradycji, historii splecionej z dziejami świata, literatury, sztuk plastycznych wreszcie muzyki.
Obie splecione ze sobą działaniem instytucje realizują coś, co w USA określane jest jako a cultural bridge – pomost między społecznością polską mieszkającą w Ameryce a Polską i społecznością polonijną i amerykańską. Te dwa wektory nadają działalności PaSO charakter żywego dialogu kulturowego. Do tego dochodzi stała promocja polskich wykonawców, kompozytorów, reżyserów ujmując ogólnie twórców, którzy znajdują w Chicago swój pierwszy punkt oparcia na ziemi amerykańskiej, lub mogą zaprezentować najnowsze dokonania artystyczne. Mówimy tu o kulturze tzw. wysokiej, która ze względu na poziom intelektualny, często niełatwy w odbiorze, niemal wszędzie na świecie musi szukać wsparcia. PaSO, ze względu na swoją uznaną pozycję, renomę, zapewnia polskiej kulturze takie wsparcie od ponad 25 lat.
Kolejną”
– kontynuuje Tomasz Różniak„cechą charakterystyczną jest atmosfera panująca w murach Akademii. Język polski jest tu normą, to tutaj tworzy się polski repertuar prezentowany później wieloetnicznej amerykańskiej publiczności, pielęgnuje się tradycje i przypomina o znaczącym polskim wkładzie w historię USA i świata. W PaSO nie ma mowy o żadnych, w minionych latach często krzywdzących polską diasporę stereotypach. We Wspólnocie Polskiej jesteśmy przekonani, że działalność naszych rodaków w Chicago zasługuje na docenienie i wsparcie, dlatego cieszy nas możliwość uczestniczenia w remoncie i wyposażeniu Sali koncertowej dla Akademii Muzycznej. Będzie – a ściślej mówiąc – już jest miejscem, gdzie swoje umiejętności mogą zaprezentować uczniowie i wychowankowie pani Barbary i pana Wojciecha oraz grona wspaniałych, oddanych młodzieży pedagogów. I to również należy podkreślić – umiejętność zgromadzenia wokół Akademii osób, które zdecydowały się podjąć trud – co nie jest w kształceniu artystycznym zadaniem łatwym – przekazania swojej wiedzy i umiejętności młodej Polonii, bo to ona w przeważającej większości korzysta z programów Akademii. Zdaję sobie sprawę, że to co powiedziałem nie wyczerpuje bogactwa treści jakie niesie działalność Akademii i Orkiestry – połączenia ambasadora polskiej kultury wysokiej i dyplomacji obywatelskiej, dlatego też namawiam, zachęcam wszystkich do osobistego korzystania z bogatej oferty tego artystycznego środowiska przepełnionego polskością, ale też otwartego na współczesne trendy kulturowe, oby tylko były na odpowiednim poziomie – poziomie jaki reprezentował swego czas Ignacy Jan Paderewski.”



BARBARA BILSZTA-NIEWRZOŁ I WOJCIECH NIEWRZOŁ

Barbara Bilszta-Niewrzoł jest współzałożycielką i dyrektorem wykonawczym Paderewski Symphony Orchestra of Chicago. Ukończyła studia muzyczne i uzyskała tytuł magistra gry na altówce w Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

W latach 1988 i 1990 została laureatką stypendium Gioventu Musicale Italiana i otrzymała propozycję kontraktu z Włoską Orkiestrą Symfoniczną (ISO). Przez kolejne osiem lat pozostała z ISO, często koncertując po Europie i USA. Jako członkini kilku zespołów kameralnych w Szwajcarii i we Włoszech współpracowała z wytwórniami płytowymi (EMI, Sony i Ricordi) oraz krajowymi stacjami telewizyjnymi (TV RAI, Rete 4, Canale 5). Podczas pobytu we Włoszech wykładała w renomowanej „Scuola di Musica di Milano”.

W 1996 roku przeniosła się do USA, aby objąć stanowisko dyrektora artystycznego „Naperville Chamber Orchestra” w Naperville w stanie Illinois. W 1997 roku założyła Polsko-Amerykańską Orkiestrę Symfoniczną (PaSO) – później przekształconą w Orkiestrę Symfoniczną Paderewskiego. Misją PaSO jest wzbogacanie życia kulturalnego Chicago poprzez dodanie mu piękna i wartości jednej z najbardziej wyrazistych kultur europejskich oraz pełnienie roli pomostu kulturowego między społecznością polską a innymi społecznościami Chicago.

Jako dyrektor wykonawczy PaSO, Barbara Bilszta sponsorowała i organizowała ponad 200 koncertów muzyki klasycznej dla ponad 210 000 słuchaczy, a także wiele wydarzeń kulturalnych: festiwale muzyki poważnej, pop i jazzowej, konferencje i warsztaty. Do jej największych osiągnięć należą koncerty w Orchestra Hall w Symphony Center of Chicago (m.in. Gala Chopinowska i Gala Paderewskiego), „Songs of Freedom”, „KILAR: Ardor and Prayer”, „PaSO Around the World” i wiele innych, a także w pełni wystawiona opera w Rosemont Theatre – „Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki.



Barbara Bilszta jest oddaną nauczycielką i propagatorką edukacji muzycznej. Wraz z mężem, skrzypkiem i dyrygentem, Wojciechem Niewrzołem, założyła w 2000 roku Akademię Muzyczną PaSO – szkołę muzyczną dla ponad 120 dzieci i młodzieży. Wspierała utalentowane dzieci w cyklu koncertów „Cztery Pory Roku” oraz promowała edukację artystyczną młodzieży poprzez liczne kampanie medialne, letnie obozy muzyczne i festiwale rodzinne. Ponad 27 000 uczniów polskich szkół sobotnich wzięło udział w koncertach młodzieżowych Orkiestry Symfonicznej im. Paderewskiego.

Ciągłe wysiłki Pani Bilszty na rzecz popularyzacji kultury polskiej w Chicago zostały dostrzeżone zarówno przez rząd polski, jak i amerykański. Na przestrzeni lat Pani Bilszta otrzymała liczne wyróżnienia od różnych autorytetów, w tym Srebrny Medal „Gloria Artis” od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.

Wspominając początki Orkiestry Barbara Bilszta dla Chicago Polih Weekly mówiła: Pracując w orkiestrach amerykańskich graliśmy muzykę różnych narodów, także Europy Środkowej, ale nigdy polską. Chcieliśmy to zmienić i pokazać, że nasza muzyka też jest piękna i warta poznania. Niestety, nikt nie chciał się podjąć organizacji takiego koncertu, wobec tego postanowiliśmy zająć się tym sami. Spodziewaliśmy się, że nie będzie łatwo i faktycznie, ogrom pracy przeszedł nasze oczekiwania ale warto było. Muzyka Chopina, Karłowicza i Moniuszki spodobała się do tego stopnia, że pokusiliśmy się o następny… Na jednym z tych koncertów, w Harold Washington Library obecny był biznesmen polskiego pochodzenia, a także miłośnik muzyki, Pan Arie Zweig, który zaproponował nam swoją nieocenioną pomoc. Kilka miesięcy później, jesienią 1997 roku została zarejestrowana w Stanie Illinois Polish-American Symphony Orchestra, organizacja not-for-profit, która w 2003 roku została nazwana imieniem Ignacego Jana Paderewskiego i tak jest do dzisiaj. Celem działalności PaSO jest przede wszystkim promowanie polskiej muzyki i kultury w USA oraz służenie potrzebom kulturalnym Polonii.Zaś o Akademii Muzyki mówiła: Akademia Muzki PaSO, czyli szkoła muzyczna dla dzieci i młodzieży powstała w 2000 roku. Wyrosła z naszych pasji pedagogicznych i z potrzeby naszego środowiska. Często pytano nas po koncertach, gdzie uczyć dzieci bo nie ma w Ameryce jednolitego systemu edukacji porównywalnego z tym, jaki pamiętamy z Polski. Nasza szkoła działa jako odrębna, niezależna placówka edukacyjna. Uczymy gry na skrzypcach i fortepianie, a nasz autorski program łączy polski model szkoły muzycznej (zbliżony do szkoły rosyjskiej) z doświadczeniami innych krajów, głównie Włoch i Niemiec, a także z popularnymi obecnie metodami Suzuki, Orffa i Kodalya. Uczymy w języku polskim i angielskim. Najważniejsze jest dla nas, aby dzieci i młodzi ludzie rozwijali swoje talenty, osobowość, wyrastali na ludzi wrażliwych, mądrych, silnych, odważnych, niezależnych i wytrwałych. Tych cech, oprócz oczywiście samej muzykalności i zamiłowania do piękna uczy muzyka. Nie wszyscy wiedzą także, że dzięki umiejętnościom muzycznym uczniowie mogą dostać się do najlepszych w mieście high schools, podobnie, jak to się dzieje w przypadku sportów. Nasi uczniowie wybierają najlepsze szkoły i nie zdażyło się, aby ktoś nie został przyjęty.

PADEREWSKI SYMPHONY ORCHESTRA W CHICAGO

Jedyna, poza granicami Polski, zawodowa orkiestra symfoniczna służąca Polonii oraz promującą kulturę polską w Ameryce. Organizacja działa w Chicago od 1997 roku jako Tax exempt Not For Profit Organization, zalozona i kierowana przez 25 lat przez te same osoby: Arie Zweig - Prezes Zarządu, Barbara Bilszta - Dyrektor Generalna oraz Wojciech Niewrzoł - Dyrygent i Dyrektor Artystyczny.

CELE PaSO:

  • Zapewnienie stałego kontaktu Polonii z polską muzyką i polską kulturą wysoką
  • Utrzymanie poprzez kulturę bliskich związków Polonii amerykańskiej z Polską
  • Budowanie kulturowego pomostu (a cultural bridge) pomiędzy społecznością polonijną i amerykańską.
  • Edukacja artystyczna polonijnych dzieci i młodzieży - współpraca z polonijnymi szkołami
  • Promowanie kultury wysokiej w środowisku polonijnym
  • Kreowanie pozytywnego wizerunku Polski poprzez promocję polskiej kultury, historii i współczesnych osiągnięć artystów polskich
  • Wzbogacanie życia kulturalnego Chicago o elementy mało znanej w USA kultury polskiej – jednej z najstarszych kultur Europy
  • Integracja Polonii amerykańskiej oraz budowanie jedności Polonii świata poprzez spółpracę i wymianę kulturalną pomiędzy ośrodkami polonijnymi w różnych krajach oraz instytucjami i rganizacjami kultury w Polsce.

Polsko-Amerykańska Orkiestra Symfoniczna zadebiutowała w audytorium Biblioteki Publicznej w Waszyngtonie w październiku 1995 roku koncertem z muzyką polską i amerykańską (Moniuszko, Copland) i została przyjęta z wielkim entuzjazmem przez wieloetniczną publiczność.

W 1999 roku orkiestra otrzymała imię jednego z najwybitniejszych artystów, którzy służyli zarówno narodowi polskiemu, jak i amerykańskiemu: Ignacego Jana Paderewskiego – pianisty, kompozytora, dyplomaty i pierwszego premiera odrodzonej Polski w 1919 roku. Od tego momentu PaSO służy liczącej ponad milion osób polskiej społeczności już od 20 lat.
W tym czasie, dzięki wsparciu społeczności polskiej i amerykańskiej, organizacja przekształciła się z małego zespołu kameralnego w dużą organizację kulturalną ze stałym personelem, ponad 40 wolontariuszami, własnym chórem i Akademią Muzyczną dla dzieci i młodzieży. Orkiestra jest w stanie zorganizować wydarzenia z udziałem ponad 250 artystów i występy w najsłynniejszych salach koncertowych Chicago – w tym w Orchestra Hall w Symphony Center, Rosemont Theatre, Harris Theatre i Millennium Park. Przeciętny sezon składa się z 6-9 programów prezentujących różnorodne gatunki muzyczne: od muzyki kameralnej po wielką orkiestrę symfoniczną, od utworów dawnych po współczesne, w tym muzykę polską, amerykańską i światową.

Jak deklarują kierujący orkiestrą "Naszym celem jest wzbogacenie krajobrazu kulturalnego naszego miasta i z przyjemnością informujemy, że przez lata nasze wysiłki i osiągnięcia zostały dostrzeżone."" Barbara Bilszta, dyrektor wykonawcza PaSO, została uhonorowana przez stan Illinois nagrodą Outstanding Public Service Award za „przyniesienie polskiej muzyki do Illinois”. Ponadto orkiestra otrzymała: Cook County Treasurer Certificate of Excellence, za wybitne zaangażowanie i trwały wkład w rozwój społeczności polskiej, State of Illinois Treasurer's Outstanding Public Service Award, Silver Gloria Artis od Ministerstwa Kultury RP oraz Annual Heritage Award „Charisma” od CITIBANK i Nagrodę Kopernikańską.

PaSO jest organizacją Not for Proprofit. Posiadanie statusu zwolnionego z podatku jest zarejestrowane w Urzędzie Stanowym i Federalnym. Dzialalnosc finansowa jest kontrolowana przez Biuro Prokuratora Stanowego i Urzad Podatkowy (doroczny).


Paderewski Symphony Orchestra
5844 N. Milwaukee Ave
Suite 201-207Chicago IL 60646



AKADEMIA MUZYKI PRZY PADEREWSKI SYMPHONY ORCHESTRA W CHICAGO (AM PASO)

AM PASO, to organizacja not-for-profit, utworzona w 2000 roku przy Paderewski Symphony Orchestra of Chicago. Jedyna poza Polską szkołą muzyczną działająca od ponad 25 lat w oparciu o polski model edukacji artystycznej I i II stopnia, ujęta w systemie szkolnictwa polonijnego ORPEG, pod patronatem Ministerstwa Edukacji RP.

Misją Akademii jest nie tylko tworzenie i rozwijanie pozytywnych doświadczeń życiowych poprzez różnorodne formy muzyki, ale także zapewnienie, że te możliwości będą dostępne dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich tła społecznego czy muzycznych umiejętności; wierzymy, że muzyka odgrywa kluczową rolę w holistycznym rozwoju dzieci i młodzieży, wspierając ich zdolności poznawcze, emocjonalne i społeczne, a nasze cele obejmują oferowanie wysokiej jakości nauczania, które inspiruje uczniów do twórczego wyrażania siebie, eliminowanie wszelkich barier, które mogą ograniczać dostęp do edukacji muzycznej, oraz budowanie zróżnicowanej społeczności muzycznej, w której każdy uczestnik może czuć się akceptowany i doceniony za swoje unikalne talenty i pomysły.



Celem PaSO Academy jest oferowanie najwyższej jakości nauczania muzycznego, które obejmuje różnorodne style i techniki, oraz możliwości występów dla uczniów w każdym wieku, od najmłodszych dzieci po dorosłych pasjonatów muzyki, co pozwala każdemu z uczestników na rozwijanie swoich umiejętności, zdobywanie doświadczenia scenicznego oraz budowanie pewności siebie. Akademia dąży do usunięcia barier społecznych i ekonomicznych, inspirując rozwój osobisty i edukacyjny poprzez muzykę, a także tworząc różnorodną społeczność muzyczną, w której uczniowie mogą współpracować, dzielić się swoimi doświadczeniami oraz czerpać radość z wspólnej pasji, niezależnie od ich pochodzenia, statusu społecznego czy umiejętności.

AM PASO oferuje bogaty, autorski program edukacyjny dla dzieci, młodzieży i dorosłych przygotowując do dalszej edukacji na poziomie studió wyższych. Lekcje gry na instrumentach: skrzypce, fortepian, wiolonczela, flet, akordeon. Lekcje teorii muzyki, ksztalcenia sluchu, harmonii i historii muzyki. Osiem poziomow rozwoju: Introductory, Foundation, Early Intermediate, Intermediate, Early Advanced, Advanced, Virtuoso / Pre-College. Zespoly kameralne, duety fortepianowe. Chóry: dzieciecy i mlodziezowy. Warsztaty i kursy muzyczne w Akademii oraz wyjazdy na warsztaty muzyczne do Polski. Regularne przesluchania i popisy. Letnie warsztaty muzyczne w Camp Vista (WI). Koncerty w Akademii i poza nia, wyjazdy do innych krajow. Stypendia, znizki dla rodzin. Mozliwosc nauki przyspieszonej - Programy Intensywne. Programy Hybrydowe - dla uczniow mieszkajacych daleko od szkoly. Program otwarty - nowy program bez sprawdzianow i egzaminow.

Kształceniem zajmuje się wysoko kwalifikowany zespół nauczycieli z wyższym wykształceniem muzycznym, wieloletnim doświadczeniem pracy z uczniami, z przyjaznym, indywidualnym podejściem do każdego podopiecznego.

Efektem pracy Akademii są liczne koncerty i spektakle wychowanków (rocznie przynajmniej 12), kierowane do Polonii oraz wieloetnicznej amerykańskiej społeczności. W roli ambasadora polskości muzyka sprawdza się tu z wielką skutecznością. Takie tytuły jak "Muzyka polskich królów", "Cherbatka u Chopinów", Ignaś - chłopiec z kolorową głową" - rzecz o Ignacym Janie Paderewskim, patronie Akademii, czy "Magiczne Święta" będące dorocznym festiwalem rodzinnym w Copernicus Center, promującym polskie obyczaje i tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia, jakże cenionymi przez Amerykanów, na stałe weszły do krajobrazu kulturowego Chicago.

Równolegle z edukacją muzyczną Akademia wspiera w szczególności środowiska polonijne ułatwiając dostęp do repertuaru polskich kompozytorów oraz rozwijaąc znajomośc języka polskiego, który jest głównym językiem wykładowym Akademii. Wyjazdy na warsztaty artystyczne do Polski , bliski kontakt z polskimi artystami i twórcami, uczestnictwo w wydarzeniach polonijnych stanowią pomost kulturowy między USA a ojczyzną przodków, utrwalając przywiązanie uczniów do polskiej kultury i tradycji.


Academy of Music of the Paderewski Symphony Orchestra
5400 N. Lawler Ave. Chciago, IL 60630



IGNACY JAN PADEREWSKI

Mówiono o Paderewskim, jeszcze w czasach mu współczesnych, że był podwójnym bohaterem: sztuki i ojczyzny. Jako artysta potrafił swoją sztuką i siłą swojego talentu zachwycać oraz porywać największe audytoria. Dzięki temu mógł utorować sobie drogę do świata polityki i w efekcie uczynić wiele dobrego dla ojczyzny, którą wielbił, szanował i której służył ponad wszystko.

Gdy podjął się misji bycia politykiem, chcąc działać na rzecz pokoju i odzyskania przez Polskę niepodległości, wielcy tego świata z pełnym szacunkiem dla tego męża stanu mówili o nim, że żaden kraj nie mógłby życzyć sobie lepszego obrońcy. W odezwie do Polonii amerykańskiej pisał: "Myśl o Polsce wielkiej i silnej, wolnej i niepodległej była i jest treścią mego istnienia, urzeczywistnienie jej było i jest jedynym celem mego życia".



Paderewski - pianista i kompozytor - znalazł trwałe miejsce w historii muzyki. W dziedzinie pianistyki, w jej wielkiej romantycznej tradycji światowej jest to miejsce naczelne; w przypadku kompozycji pozostaje ono znaczącym osiągnięciem muzyki polskiej doby postchopinowskiej. Częścią artystycznego testamentu Paderewskiego są również "Dzieła wszystkie Fryderyka Chopina", wydane pod jego redakcją.

Ignacy Jan Paderewski osiągnął szczyty jako pianista. Jako kompozytor pozostawił po sobie wiele dzieł, które przetrwały do dziś w repertuarze koncertowym. W ślad za sukcesami w dziedzinie sztuki i dzięki innym talentom składającym się na jego wybitną osobowość wszedł do świata polityki, by również i tu odnosić sukcesy, mimo że nie szczędzono mu czasem przykrości. Jak pisał Marian Marek Drozdowski: "Do polityki odnosił się z pozycji artysty, zwracając uwagę na jej moralny sens, formę, styl, język. Był świadomym dziedzicem romantycznej idei niepodległości Polski w dawnych granicach Rzeczypospolitej".

Miarą jego niezwykłych talentów pozostaje fakt, że potrafił pogodzić i połączyć dziedziny tak bardzo różne: będącą domeną interesu politykę z całkowicie bezinteresowną wielką sztuką, dziejącą się w sferze marzeń i najbardziej wyrafinowanych, delikatnych obszarów ludzkiej wrażliwości. Umiejętność łączenia ze sobą tak odległych sfer Paderewski nazywał "zmysłem dobra", dzięki któremu artyzm i polityka osiągały doskonałość owej jedni. Prawdą jest też i to, że szorstka, a niekiedy i brutalna polityka w aurze artyzmu zyskiwała jedyny i właściwy tylko Paderewskiemu wymiar.

Osiągnąwszy bezprecedensowy sukces na polu sztuki, mógł Paderewski wiele uczynić dla ojczyzny i swoich rodaków, szeroko rozwijając działalność społeczną, polityczną, charytatywną i filantropijną. Od momentu, gdy jako pianista uzyskał sławę prawdziwie światową, jego koncerty przeradzały się w wielkie manifestacje polskości, dając światu do zrozumienia, że na mapie politycznej jest naród, któremu należy się niepodległość. Jako genialny interpretator dzieł Chopina językiem sztuki "przemawiał" w imię Polski i jej dążeń niepodległościowych. Jak napisał Andrzej Piber: "Był Paderewski patriotą niezłomnym, miłującym głęboko bohaterską przeszłość narodu, czynnym świadkiem trudnych i tragicznych zmagań Polaków o przetrwanie i o wolność. Za swój naturalny obowiązek uważał niesienie pomocy rodakom dotkniętym nieszczęściem, cierpieniem, nędzą i głodem. Jego działalność społeczna niepostrzeżenie przekształciła się w działalność polityczną. Został politykiem, choć za polityka się nie uważał, a działalność polityczną wielce ułatwiły mu sukcesy artystyczne. Zwycięstwu sprawy Ojczyzny poświęcił swój talent, majątek, pozycję w świecie. Był jednym z najbardziej wytrwałych i uznanych rzeczników Polski".

Był bohaterem sztuki, a jako artysta o wielkim i powszechnym poważaniu mógł stać się również bohaterem ojczyzny.

Testament polityczny natomiast, w którym na najważniejszym miejscu znajduje się sprawa odzyskania niepodległości, dziś stał się domeną historyków i politologów, których publicystyczno-naukowy dyskurs zaowocował pokaźną liczbą publikacji.

W 1930 r. Ignacy Jan Paderewski sporządził testament, w którym zapisał m.in.: "Wszystkie dzieła sztuki znajdujące się w domu moim [Riond-Bosson] - zbiory chińskie, pamiątki, dyplomy, adresy, fotografie osób wybitnych zapisuję Muzeum Narodowemu w Warszawie z warunkiem, iż przeznaczy na nie osobny pokój. Fortepian koncertowy Steinway jeden jest tylko moją własnością, rękopisy muzyczne oraz partytury przekazuję Konserwatorium Muzycznemu w Warszawie (…). Wszystkich, którym niechcący i niesłusznie sprawiłem przykrość lub też ich obraziłem mimowolnie - pokornie przepraszam, przyjaciołom serdecznie wdzięczny, do wrogów nie mam żalu. Krzywdy doznane, a doznałem ich wielu, po chrześcijańsku przebaczam. Nie mogę tylko przebaczyć tym pysznym i nikczemnym, co myśląc jedynie o korzyściach osobistych i wywyższeniu własnym, prowadzili i prowadzą Ojczyznę do zguby, a Naród do upodlenia".

W miesiąc po śmierci Paderewskiego otwarto w Nowym Jorku pierwszą wystawę pamiątek będących w posiadaniu siostry zmarłego, Antoniny. Następnie trafiły one do Muzeum Związku Narodowego w Chicago. Willa Riond-Bosson dziś już nie istnieje. Po wojnie ją sprzedano, a w latach 60. zburzono, przygotowując teren pod budowę autostrady.



OPRACOWANIE: POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA



TŁUMACZENIE MASZYNOWE

TŁUMACZENIE DŁUŻSZYCH TEKSTÓW MOŻE CHWILĘ POTRWAĆ...


Udostepnij na Facebooku


POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.


NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ




Kopiowanie materiału z portalu PAI jest zabronione

Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgody redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora – jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.




SZUKAJ INNYCH WIADOMOŚCI POLONIJNYCH



PORTAL WYŚWIETLONO 21 152 441 RAZY



×
NOWOŚCI ARCHIWUM WIADOMOŚCI HISTORIA-KULTURA DZIAŁANIA AGENCJI BADANIA NAUKOWE NAD POLONIĄ I POLAKAMI ZA GRANICĄ
FACEBOOK PAI YOUTUBE PAI NAPISZ DO REDAKCJI

A+ A-
POWIĘKSZANIE / POMNIEJSZANIE TEKSTU