
Młoda Polonia rozpoczyna poznawanie kultury swoich przodków - języka, historii, tradycji, zwyczajów - w dwóch, uzupełniających się wzajemnie miejscach, w rodzinie i szkole. O ile rodzina jest punktem wyjścia kształtowania tożsamości i systemu wartości dziecka, to szkoła wynosi ten proces na poziom metodycznego, wieloaspektowego kształcenia. Stąd też niezwykle istotny jest poziom edukacji ma każdym jej szczeblu. W stosunku do szkolnictwa polonijnego w Stanach Zjednoczonych dba o to Zrzeszenie Nauczycieli Polskich w Ameryce (ZNP). Ponieważ w Stowarzyszeniu "Wspólnota Polska" (SWP) wsparcie środowisk nauczycielskich jest priorytetem realizowanym od ponad 35 lat, toteż pobyt Przewodniczącego Zarządu Krajowego SWP w Chicago byłby niepełny, bez spotkania z reprezentującymi władze ZNP Prezes Urszulą Gawlik, I wiceprezes Ewą Koch. II wiceprezes Anettą Wesołowski oraz III wiceprezes Iloną Sobiech.
Temat rozmowy dotyczył bieżących projektów, z których za pośrednictwem Wspólnoty Polskiej (pochodzących ze środków budżetu państwa, którymi dysponuje Instytut Rozwoju Języka Polskiego) korzystają 52. polonijne szkoły zrzeszone w ZNP w Ameryce, perspektyw kontynuacji finansowania na przyszły rok - tu stabilność wsparcia jest zagadnieniem kluczowym, ale też przedsięwzięć ukierunkowanych na doskonalenie zawodowe polonijnych pedagogów, w czym specjalizuje się Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli SWP.
Ponieważ zasługi Zrzeszenia dla edukacji polonijnej są bezsprzeczne i nieocenione, Przewodniczący Tomasz Różniak przekazał w dowód uznania Medal 35-lecia SWP za „szczególny wkład w kultywowanie tradycji polskich i pracę organiczną na rzecz Polonii”.
"Szkolnictwo polonijne to główny filar pozwalający podtrzymać i rozwijać polską tożsamość poza granicami ojczyzny. I nie chodzi tu tylko o wiedzę, ale w równym stopniu kształtowanie postaw moralnych, aksjologicznych priorytetów." - komentuje przyznanie Medalu Tomasz Różniak. "Ponieważ Zrzeszenie odwołuje się do wartości chrześcijańskich można odnieść się do słów Jana Pawła II, który sytuował nauczycieli jako punkt odniesienia dla ich wychowanków, potrzebujących - w tym niełatwym okresie życia jakim jest młodość - przykładu życia opartego na przyjaznym dialogu. Postulował, aby szkołą stała się kuźnią cnót społecznych, tak bardzo potrzebnych naszemu narodowi. I bez wątpienia w przypadku środowiska zrzeszonego w ZNP w Ameryce tak właśnie się dzieje. Wiemy o tym dobrze, gdyż nasza współpraca ma wieloletnią historię. Widzimy na co dzień podejmowany trud, przeciwności z którymi mierzy się polska edukacja poza granicami kraju, ale też niebywały entuzjazm i poświęcenie nauczycieli, który przynosi wspaniałe efekty.
Wychowanie młodego pokolenia w duchu miłości ojczyzny ma wielkie znaczenie dla przyszłości narodu. Dowodem na to jest udział młodych Polaków mieszkających w USA we wszelkich inicjatywach związanych z Polską, chęć poznania i włączenia się w jej codzienność, czy to przez studia na Wisłą, czy nawiązanie bezpośrednich relacji z rówieśnikami w ojczyźnie, co w połączeniu z ich poziomem intelektualnym, wiedzą i doświadczeniem daje solidną podstawę dla rozwoju naszej narodowej diaspory, którą zwykliśmy we Wspólnocie Polskiej hasłowo określać - Jest nas 60 milionów.
Bez pracy pedagogów Zrzeszenia trudno byłoby tworzyć taką wspólnotę. To przecież oni zaszczepiają w młodzieży chęć zgłębiania polskiej literatury, historii, obyczaju i czynią to w nowoczesnych, interesujących formach. Pokazują jaką wartość ma polskość, budzą narodową, dobrze pojętą dumę. Papież mówił, że Polska potrzebuje ludzi otwartych na świat, ale kochających swój rodzinny kraj i ten postulat ZNP w Ameryce realizuje w pełnym wymiarze."
Zrzeszenie Nauczycieli Polskich w Ameryce z siedzibą w Chicago to największa i najdłużej działająca organizacja wspierająca edukację polonijną w Chicago. Jest znakomitym ambasadorem polskości: języka polskiego, kultury, narodowych tradycji i chrześcijańskich wartości na ziemi Waszyngtona.
Po zakończeniu II wojny światowej na terenie Niemiec znalazły się tysiące polskiej młodzieży w wieku szkolnym, wywiezionej do Niemiec i zatrudnionej jako przymusowi robotnicy w gospodarstwach rolnych i fabrykach. Równocześnie na wolność wyszli nauczyciele i instruktorzy harcerscy. W ciągu lat 1945 – 1950 stworzyli oni w Niemczech imponujący system szkolnictwa podstawowego i średniego oraz organizację harcerską.
Podobna sytuacja zaistniała w Anglii, gdzie znalazły się rodziny zdemobilizowanych polskich żołnierzy. W Anglii powstała (istniejąca do dziś) sieć polskich szkół sobotnich zorganizowana przez Polską Macierz Szkolną.
Zniszczona, zdewastowana Europa nie była w stanie zapewnić pomocy ogromnej rzeszy ludzi, którzy nie mogli wrócić do swoich krajów. Rozpoczęły się starania o wyjazd do państw na innych kontynentach.
Dzięki ustawie amerykańskiego Kongresu “The Displaced Persons Act”, uchwalonej w 1948 roku, z powojennej Europy przybyło do USA kilkaset tysięcy emigrantów. Wśród nich byli Polacy: jeńcy wojenni, przymusowi robotnicy, więźniowie niemieckich obozów koncentracyjnych i łagrów sowieckich oraz zdemobilizowani żołnierze, którzy przybyli zarówno z Niemiec jak i z Anglii.
W grupie polskich emigrantów osiedlających się w Chicago znaleźli się polscy nauczyciele, posiadający solidne wykształcenie pedagogiczne i praktyczne doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Zrzeszenie powstało 14 października 1962 r. z połączenia dwóch organizacji nauczycielskich – Stowarzyszenia Nauczycieli Polskich w Chicago założonego w 1952 r. przez nauczycieli przybyłych z Niemiec oraz Zrzeszenia Nauczycielstwa Polskiego w Ameryce założonego w 1961 r. przez nauczycieli przybyłych z Anglii (1952).
Szczegółowa historia powstania Zrzeszenia znajduje się w pamiętnikach Zrzeszenia wydanych z okazji srebrnego i złotego jubileuszu organizacji, w Głosie Nauczyciela nr 2/2003 i nr 4/2007 oraz w książce „Dzieje polskiego szkolnictwa sobotniego w metropolii chicagowskiej: 1951 -1997” Andrzeja Bonusiaka.
Zrzeszenie przez wszystkie lata swojej działalności było organizacją skupiającą głównie nauczycieli wykształconych w Polsce, a po przyjeździe do USA pracujących w polonijnych szkołach . W miarę napływu nauczycieli z Polski i powstawania nowych szkół rozrastały się szeregi Zrzeszenia.
Nowa, zjednoczona organizacja, opracowała i zatwierdziła Statut, który określał jej cele i zadania,władze, członkostwo oraz fundusze. W ciągu 60 lat istnienia Zrzeszenia Statut był zmieniany, uzupełniany, ale podstawowe cele pozostały te same.
Organizacja patronuje ponad 50 polonijnym szkołom w rejonie środkowego zachodu Stanów Zjednoczonych, w których uczy się 16 tysięcy uczniów.
Celem Zrzeszenia jest działalność oświatowa na rzecz Polonii i wśród Polonii na terenie Stanów Zjednoczonych, ze szczególnym uwzględnieniem stanu Illinois oraz współpraca z ośrodkami oświatowymi w Polsce.
Zrzeszenie realizuje ten cel przez:
OPRACOWANIE: POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA
TŁUMACZENIE DŁUŻSZYCH TEKSTÓW MOŻE CHWILĘ POTRWAĆ...
POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA - KOPIOWANIE ZABRONIONE.
NAPISZ DO REDAKCJI - PODZIEL SIĘ WIADOMOŚCIĄ
Wyjątkiem jest uzyskanie indywidualnej zgody redakcji, wówczas zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora – jeżeli jest wymieniony i pełny adres internetowy artykułu
wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem oraz informacje o licencji.