SWP





MINIATURY HISTORYCZNE / KULTURALNE POLONIJNEJ AGENCJI INFORMACYJNEJ
Z KALIFORNII DO POLSKI KRAKART GROUP







KrakArt Group to artyści o polskich korzeniach, o ugruntowanej pozycji zarówno w USA jak i w Polsce, którzy od ponad 40 lat działają w Kalifornii, a poprzez swoją twórczość artystyczną promują Polską kulturę na świecie. „Kalifornijska grupa plastyków Krakart Group […] należy do najlepszych przykładów owej kulturotwórczej tkanki pochodzącej znad Wisły, która w organiczny sposób wtopiona w środowisko amerykańskie, świadczy o sile polskiej kultury, poprzez dzieła sztuki, wystawy i koncerty organizowane zwłaszcza w Los Angeles od 1980 roku” – rekomenduje profesor zw. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz, historyk sztuki, który od wielu lat bada polskie życie artystyczne poza granicami kraju.

Grupa KrakArt powstała w 1980 roku w Los Angeles. Pomysł narodził się po wernisażu, który miał miejsce w jednym z muzeów w Los Angeles. Spotkały się tam wówczas cztery osoby: Andrzej Kołodziej, Bona Radomska, Jan Skowron i Maciej Pomaski. Jak wspominał Andrzej Kołodziej – duch i inicjator powstania, a także lider grupy – po wystawie zaprosił rozmówców na kawę. Wspólne chwile były na tyle udane, że ponowiono je za kilka dni. Wówczas, w jednej z hollywoodzkich kawiarni, w toku rozmów narodziła się idea wspólnej wystawy. Ekspozycja, która inaugurowała powstanie grupy, odbyła się 30 grudnia 1980 roku w Top O’Art Market Gallery w Los Angeles. Tak narodziła się grupa artystyczna Krak, obecnie działająca pod nazwą KrakArt.

Każdy z malarzy ma na swoim koncie wiele indywidualnych wystaw i osiągnieć w przestrzeni artystycznej. Członkowie grupy zajmują wysokie pozycje w życiu społecznym jako wykładowcy na prestiżowych uczelniach w Stanach Zjednoczonych. Pomimo tego w Polsce są wciąż mało znani i doceniani, stąd inicjatywa wystawy obrazów "Z Kalifornii do Polski - KrakArt Group" w Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce, której kuratorami zostali, wybitny znawca sztuki prof. zw. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz, oraz Iwona Stefaniak, dyrektor Muzeum Kazimierza Pułaskiego w Warce.


Wystawa zaplanowana jest w terminie 10.10.2023r. – 20.10.2023r.


Organizator
Fundacja im. Bolesława Biegasa
Ambasador wystawy
Rafał Zawierucha

Kuratorzy:
profesor zw. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz
Iwona Stefaniak, dyrektor Muzeum Kazimierza Pułaskiego w Warce







Wernisaż wystawy „Z Kalifornii do Polski” KRAKART GROUP





KrakArt Group

KrakArt to grupa siedmiu polsko-amerykańskich artystów mieszkających w Los Angeles w Kalifornii. Malarz Andrzej Koło założył grupę w 1981 roku. Po Wystawie Kultury Polskiej w 1980 roku w Muzeum Nauki i Przemysłu w Los Angeles, do Grupy KrakArt dołączyli polscy artyści: Andrzej Koło, Mateusz Pomaski, Bona Radomska i Jana Skowrona. Ponieważ pochodzili z Krakowa, nazwali grupę na cześć legendarnego Księcia Kraka, który uratował ich starożytne miasto przed ognistym smokiem.

Pierwsza wystawa KrakArtu odbyła się w Top O’ Art Gallery w West Hollywood w 1981 roku. Później przez wiele lat prace grupy promowała Galeria Sztuki Nowoczesnej w Los Angeles. Piętnastu artystów KrakArt prezentowało swoje prace w ISC Gallery w Los Angeles w 1986 roku. Ponadto 23 artystów wystawiało w Galerii Toporowicz w Santa Ana w Kalifornii w 1993 roku.



Największym wydarzeniem zorganizowanym przez KrakArt była wystawa 44 czołowych polskich artystów z USA, Meksyku, Francji, Niemiec, Portugalii, Kanady i Australii pod nazwą Art Confrontations, która odbyła się w Modern Art Gallery w Los Angeles w 2003 roku. Po tym sukcesie KrakArt został zaproszony do udziału w kilku wydarzeniach, takich jak Międzynarodowy Festiwal Sztuki w Guadalajarze w Meksyku w 2004 roku, Galleria Del Sur w Mexico City w 2005 roku, Kurier-Plus Gallery w Nowym Jorku w 2006 roku, Amber Gallery w Waszyngtonie w 2007 i Roi Dore Galerie w Paryż, Francja, w 2012 roku. Grupa świętowała srebrny jubileusz wystawą Krak Confessions w ASTO Museum of Art w Los Angeles w 2003 roku. W 2018 roku w prestiżowym Bergamot Art Center – Building Bridges Art Exchange w Los Angeles odbył się pokaz dorobku KrakArt. W 2020 roku grupa miała swoją pierwszą prezentację artystyczną w Polsce, w Muzeum Pułaskiego w Warce i Galerii Wspólnota Polska w Krakowie.





Obecni członkowie Grupy Krakart to Kasia Czerpak-Wegliński, Joanna Fodczuk-Garcia, Andrzej Koło, Leonard Konopelski, Janusz Maszkiewicz, Tomasz Misztal i Witold „Vito” Wójcik.

Kasia Czerpak-Węgliński

Malarka, zainteresowana również instalacjami i grafiką. Czerpak-Węgliński urodziła się w Krakowie (1962) i jest absolwentką Wydziału Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Pradze w Czechach, gdzie studiowała pod kierunkiem profesora Ladislava Čepeláka (1988). Mieszka i pracuje w Stanach Zjednoczonych (od 1989). Artystka jest także wykładowcą, współpracuje z Massachusetts College of Art and Design (1992–1997) oraz UCLA (od 2010). Brała udział w ponad 60 wystawach zbiorowych i 13 indywidualnych w Stanach Zjednoczonych, Azji i Europie (w tym w Polsce). Jest finalistką wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Asto International Art Festival (AIAF) w Seulu w Korei Południowej (2007) i International Art w Pekinie w Chinach (2017). Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach publicznych i prywatnych na całym świecie. Była członkiem nowojorskiego PAAS, obecnie współpracuje z Grupą KrakArt w Los Angeles.

„Chcę zatrzeć granicę; Doceniam symbiozę, a raczej przenikanie kultury popularnej do sztuki wysokiej. Mój najnowszy projekt jest zakorzeniony w zbiorowej świadomości wizualnej” – Kasia Czerpak-Weglinski



Joanna Fodczuk-Garcia

Malarka urodziła się w Bielsku-Białej. Ukończyła Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie studiowała pod kierunkiem prof. Jerzego Kałuckiego. Mieszkała w Los Angeles przez długi czas i od tego czasu przeniosła się aby żyć i pracować na pustyni Mojave w Kalifornii. Artystka pokazywała swoje prace na licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych w Los Angeles, Nowym Jorku, Bielsku-Białej. Abstrakcyjna malarka, który używa akryli, olejów i akwareli.

„Moje obrazy są wewnętrznym pejzażem, osobistą mapą moich dróg, po których wędrują moje refleksje nad życiem, przez ogrody, niebo i pustynie. Używam koloru jako języka do wyrażania swoich myśli. Czas przelewa się przez obraz i pojawia się przede mną jako obiekt, malarska instalacja. Nabiera nowego znaczenia” – Joanna Fodczuk-Garcia



Andrzej Koło Kołodziej

Urodzony w Polsce malarz mieszka w Los Angeles. Dyplom magistra malarstwa i edukacji artystycznej uzyskał na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (1968). Andrzej Koło studiował w École de Dessin Appliqué w Paryżu (1973) i Otis Art Institute w Los Angeles (1977). Początkowo osiadł w Nowym Jorku (1973). Jednak gdy pojechał na wakacje do Kalifornii, to miejsce zahipnotyzowało go na tyle, że postanowił zostać.

W sztuce przeszedł od fascynacji abstrakcją, przez kalifornijskie pejzaże, do przedstawiania postaci w ruchu. Jego prace były wystawiane w Stanach Zjednoczonych, ale także w Europie i Azji. Koło założył i prowadził polsko-amerykańską grupę artystyczną Krak Group (obecnie KrakArt Group). Interesuje się teatrem, poezją i fotografią.

„Fascynuje mnie surrealizm. Używam jednak własnej wyobraźni jako wyraziciela wypracowanego przeze mnie nietypowego obrazu świata, a nie wrodzonej ikonografii snów. Staram się wizualnie przekształcić chaos życia, jego równowagę i ascetyzm. Nie staram się umieszczać moich prac w teraźniejszości. Raczej pozwalam im oscylować między przeszłością a przyszłością” – Andrzej Kołodziej



Leonard Konopelski

Malarz, grafik. Urodzony w polskim mieście Przemyśl (1942). Kształcił się na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1973). Jako uznany członek światowej sławy „Polskiej Szkoły Plakatu”, uważanej za najlepszą we współczesnym plakacie, Konopelski zaprojektował niezliczoną ilość plakatów filmowych i teatralnych. Pracował także jako scenograf teatralny i kostiumograf oraz scenograf w polskim przemyśle filmowym. Osiedlając się w Los Angeles (1976), Konopelski intensywnie pracował jako dyrektor artystyczny i grafik (jego klientami byli m.in. Warner Bros., Warner Music, A&M Records, L.A. Gear, Los Angeles Rams i Mark Taper Forum) oraz pełnił funkcję dyrektora artystycznego kilku programów telewizyjnych w USA i Kanadzie. Ceniony jako artysta, nauczyciel, wykładowca Konopelski od dwudziestu pięciu lat zajmuje stanowisko profesora nadzwyczajnego w ArtCenter College of Design w Pasadenie w Kalifornii. Pełnił funkcję Gest Lecturer na Uniwersytecie Ulsan w Korei Południowej, Uniwersytecie Kansa i Uniwersytecie Lubelskim (UMCS) w Polsce. Jest finalistą wielu międzynarodowych konkursów, m.in.: Certificate of Design Excellence, Print’s Regional Design Annual (2001, 2003); Doroczny Plakat Graphis (2004); 10. Międzynarodowe Biennale Plakatu Teatralnego (2005). Obecnie jego prace znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i publicznych.

„Doświadczenie i eksperymenty, jeden katalizator drugiego, prowadzą do nowych form ekspresji, które z kolei wyzwalają twórczą refleksję artystycznej odpowiedzi.” – Leonard Konopelski



Janusz Maszkiewicz

Konserwator i restaurator zabytków, malarz, właściciel Vienna Woods Gallery. Urodzony w Lisewie (1946). Edukację artystyczną rozpoczął na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (1973). Studiował chemię i konserwację dzieł sztuki. Pełnił funkcję adiunkta w zakresie restauracji malarstwa i rzeźby średniowiecznej. Uczęszczał wówczas na lekcje rysunku i malarstwa u Henryka Wadowskiego. Pod koniec lat 70. działał w lokalnym środowisku artystycznym Torunia. W latach 80. mieszkał w Londynie w Anglii. Miał wystawy indywidualne w pobliżu Portobello Road w Blenheim Crescent Gallery, a także w Hyde Park Gallery w Bayswater. W 1989 wyemigrował do Nowego Jorku. Był reprezentowany przez Stendahl Gallery na Broadwayu w Soho. W tym czasie - czterech lat - brał udział w wystawach zbiorowych w Nowym Jorku. Artysta przeniósł się na zachód do Santa Monica w Kalifornii (1993). Tutaj otworzył własną firmę, która obejmowała budowę i projektowanie eleganckich mebli, a także renowację dzieł sztuki / antyków.

„Moje prace wywołują bezpośrednie odczucia zimna lub ciepła. Estetycznie ułożone kolory wzajemnie się uzupełniają, dostarczając widzowi szerokiego wachlarza doznań” – Janusz Maszkiewicz.



Tomasz Misztal

Rzeźbiarz, malarz. Urodzony w Polsce (1957). Obecnie mieszka i pracuje w Portland, OR. Magisterium (1982) i doktorat (1992) uzyskał w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie pracował pod kierunkiem prof. Franciszka Duszenki. Bohater licznych wystaw, jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych, kościołach i muzeach na całym świecie, zwłaszcza w Watykanie.

Od wielu lat współpracuje ze wspólnotami katolickimi i indywidualnymi klientami, projektując i wykonując innowacyjne w formie stacje Drogi Krzyżowej, figury świętych i relikwiarze.

„Maluję, rysuję i rzeźbię postacie. Poszukuję ekspresji i piękna we wszystkich trzech obszarach sztuki na wiele sposobów. Dla mnie postać i portret człowieka są odzwierciedleniem prawdy. Moje rzeźby w kościołach zdobią liturgię, inspirują do modlitwy i dają duchowe ukojenie. Temu służy moja sztuka” – Tomasz Misztal.



Witold Vito Wojcik

Malarz oraz konserwator i restaurator malarstwa. Urodził się w Lublinie (1943), ukończył malarstwo (1969) w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych we Wrocławiu (obecnie Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu). We Wrocławiu również współtworzył grupę Ciągle Młodych Miłośników Niedojrzałych Cytryn oraz pracował jako konserwator Panoramy Racławickiej.

Od 1989 roku mieszka w Stanach Zjednoczonych. Obecnie w Hollywood. Artysta od ponad dwudziestu lat uczestniczy w spektakularnych kalifornijskich projektach konserwatorskich i renowacyjnych, w tym w Mission Concepción, Obserwatorium Griffitha, Getty Villa, David Alfredo Siqueiros, Hugo Ballin,autor licznych obrazaów sztalugowych. Jest członkiem Grupy KrakArt i Emocjonalistów. Jego prace pokazywane były na wielu międzynarodowych wystawach indywidualnych i zbiorowych.

„Doskonałe, głębokie formy prostych przedmiotów wypełniają prostokątne prace. Zmieniają kolor, światło, ale nie gubią swojej kwintesencji. Podziwiając prace ma się wrażenie pustki, ale zagłębiając się w ich świat, docieramy do bujnych opowieści o istnieniu” – Witold Vito Wójcik







Dotychczasowe wystawy KrakArt Group

1981   TOP O ART GALLERY. W. Hollywood, CA
1983   JAMES TURCOTTE GALLERY. Hollywood, CA.
1986   ISC GALLERY at UCLA. Los Angeles, CA.
1988   INTERNATIONAL GALLERY. Seoul, S. Korea.
1989   MODERN ART GALLERY. Los Angeles, CA.
1990   L'ARTE CENTRE. Paris, France.
1993   TOPOROWICZ GALLERY. Santa Ana, CA.
1995   HYUNDAI ART CENTER. Seoul, S. Korea.
1998   MODERN ART GALLERY. Los Angeles, CA.
2000   POLAM. Los Angeles, CA.
2001   BACK STREET GALLERY. Los Angeles, CA.
2002   HELLADA GALLERY. Long Beach, CA.
2003   MODERN ART GALLERY. Los Angeles, CA.
2004   SALON D'AUTOMNE. Luneville, France.
2005   CARMEN ART CENTER. Guadalajara,
2005   GALERIA DEL NORTE. Mexico City, Mexico.
2006   COURIER-PLUS GALLERY. New York, N.Y.
2020   PULASKI MUSEUM in WARKA, Poland







Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce

Od ponad 50 lat Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce gromadzi zbiory związane z działalnością Polaków na emigracji, szczególnie w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Prowadzi badania i dokumentuje, organizuje konferencje i wystawy przybliżające dorobek zasłużonych za oceanem Polaków. Prezentuje i promuje także twórczość polskich artystów plastyków, których los sprowadził na amerykańską ziemię. Muzeum wystawiało w przeszłości prace wielu polsko-amerykańskich twórców, m.in.: Tadeusza Łapińskiego, Rafała Olbińskiego, Bartka i Leo Małysów, Jana Davida II Kuracińskiego, Ryszarda Drucha, wybitnego rzeźbiarza Andrzeja Pityńskiego, ponadto na wystawach zbiorowych zaprezentowano prace polskich ilustratorów z Nowego Jorku w tym: Adama Niklewicza, Christophera Zacharowa, Beatę Szpurę, czy grupę artystyczną Emocjonaliści, założoną przez Lubomira Tomaszewskiego. Instytucja z powodzeniem realizuje swoją misję jako „żywy pomnik Bohatera dwóch Narodów”, skoncentrowana na dokumentowaniu dokonań Polaków na arenie międzynarodowej.

Fundacja im. Bolesława Biegasa

Fundacja im. Bolesława Biegasa w Polsce powstała z fascynacji sztuką tego wybitnego, a jakże niedocenionego wśród rodaków artysty. To instytucja, która działa w ścisłej kooperacji z Biblioteką Polską w Paryżu, która jest odpowiedzialna za spuściznę pod artyście. Na mocy porozumienia między dwiema instytucjami Fundacja odpowiada za promocję i dobre imię artysty, ale także skupia kolekcjonerów, którzy posiadają obrazy lub rzeźby Biegasa. Fundacja prowadzi ewidencję dzieł, znajdujących się w polskich zbiorach. Ocenia autentyczność, dysponuje prawami do odlewów rzeźb. Skupiając najwybitniejszych znawców sztuki Biegasa na świecie, posiada wszelką wiedzę merytoryczną na temat twórczości artysty. Zajmuje się organizacją wystaw i wernisaży.





Prof. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz - kurator wystawy


Historyk sztuki, krytyk sztuki i kurator. Specjalista w zakresie historii sztuki i kultury polskiej na emigracji. Kierownik Katedry Historii Sztuki XX wieku w Europie Środkowej i na Emigracji na Wydziale Sztuk Pięknych UMK (w latach 2010-2019 Zakładu Historii Sztuki i Kultury Polskiej na Emigracji na Wydziale Nauk Historycznych UMK).

Po ukończeniu studiów historii sztuki w Instytucie Historii Sztuki KUL, 1 października 1987 rozpoczął pracę w charakterze asystenta w Zakładzie Historii Sztuki Kościelnej KUL. W roku akademickim 1988/1989 pełnił funkcję kuratora Muzeum Uniwersyteckiego KUL. W 1992 roku, uzyskał stopień doktora z zakresu historii-historii sztuki, na podstawie rozprawy doktorskiej pt. Marian Bohusz-Szyszko 1901–1995, życie i twórczość, obronionej pod kierunkiem prof. dr. hab. Tadeusza Chrzanowskiego na Wydziale Nauk Humanistycznych KUL. W październiku 1998 roku (po wcześniejszych semestralnych pobytach w Uniwersytecie w Pawii i w Uniwersytecie Sacro Cuore w Mediolanie), na Wydziale Nauk Humanistycznych KUL na podstawie rozprawy habilitacyjnej pt. Attilio Alfieri a malarstwo włoskie XX wieku oraz dorobku naukowego, otrzymał stopień naukowy dr. hab. z zakresu historii sztuki, specjalizacja: historia sztuki najnowszej europejskiej i polskiej — polska sztuka na emigracji po 1945 roku. Od październiku 2000 roku kierował Katedrą Kultury Artystycznej w Instytucie Historii Sztuki KUL. W kwietniu 2003 roku zatrudniony na stanowisku prof. nadzw. w Instytucie Historii Sztuki KUL. Od 2000 roku do września 2006 roku był członkiem Rady Wydziału Nauk Humanistycznych KUL. W czerwcu 2001 roku, uchwałą Senatu Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie w Wielkiej Brytanii, został mianowany profesorem PUNO z siedzibą w Londynie. Od 1 października 2006 roku pracował na stanowisku prof. nadzw. Uniwersytetu Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie w Katedrze Antropologii Kulturowej Sekcji Teologii Kultury na Wydziale Teologicznym. Od 1 października 2007 do 30 września 2009 roku kierował Katedrą Dialogu Kultury Artystycznej i Teologii w Instytucie Wiedzy o Kulturze UKSW. W 2007 roku został powołany na członka Senatu Akademickiego Almamer Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie, na kadencję 20072010, w której w latach 20072009 kierował Zakładem Historii Kultury i Sztuki. 1 października 2009 roku podjął pracę w Katedrze Historii Sztuki i Kultury Wydziału Nauk Historycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W latach 20102019 kierował Zakładem Historii Sztuki i Kultury Polskiej na Emigracji. Od października 2019 roku kieruje Katedrą Historii Sztuki XX wieku w Europie Środkowej na Emigracji na Wydziale Sztuk Pięknych UMK.

Od 1989 roku zainteresowania badawcze oraz publikacyjne prof. J.W. Sienkiewicza dotyczą zagadnień związanych z kulturą artystyczną w obrębie XX i XXI-wiecznej polskiej i europejskiej sztuki nowoczesnej; zwłaszcza polskiej sztuki i polskiego życia artystycznego na emigracji. Głównym obszarem jego zainteresowań, jest polska diaspora artystyczna na terenie Wielkiej Brytanii - przede wszystkim twórczości plastyczna malarzy, rzeźbiarzy i grafików tzw. polskiego Londynu. Poza Wyspami Brytyjskimi, od początku lat 90. XX wieku, obszar badawczy związany z polską emigracją artystyczną, prof. J.W. Sienkiewicz poszerzył m.in. o Włochy, Australię, kraje Bliskiego i Środkowego Wschodu (a szczególnie Liban), a w ostatnich latach również o twórczość artystów polskiego pochodzenia na Litwie, w Egipcie i w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Większość publikacji prof. J.W. Sienkiewicza stawia za cel przywrócenie polskiej XX-wiecznej historii sztuki, nieobecnych do 1989 roku w polskiej literaturze, dokonań twórczych (szczególnie w zakresie plastyki), będących dziełem artystów polskich i polskiego pochodzenia tworzących na emigracji, a także określenie ich roli i udziału we współtworzeniu dziejów plastyki w krajach, które stały się ich nowymi ojczyznami w XX i XXI wieku.

Dorobek naukowy prof. J.W. Sienkiewicza za lata 19872023 liczy ponad 250 pozycji, w tym ponad 50 książek (autorskich, współautorskich, redagowanych, współredagowanych) i kilkanaście redakcji serii wydawniczych. Wybrane publikacje książkowe:  Zbiory im. Olgi i Tadeusza Litawińskich w Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1991; Marian Bohusz-Szyszko 1901–1995. Życie i twórczość, Lublin 1995; Attilio Alfieri a malarstwo włoskie XX wieku, Lublin 1997; Polskie galerie sztuki w Londynie w drugiej połowie XX wieku, Lublin-Londyn 2003; Hospicja Nadziei-Hospices of Hope (współred.), Warszawa-Londyn 2004; Wojciech Falkowski. Malarstwo. Painting, Lublin 2005; Turystyka jako dialog kultur (współred.), Warszawa 2005; Bariery kulturowe w turystyce (współred.), Warszawa 2007; Halima Nałęcz, Toruń-Londyn 2007; Dziedzictwo przemysłowe Mazowsza i jego rola w turystyce (współred.), Warszawa 2008; Człowiek w podróży (współred.), Warszawa 2009; Węgrów i ziemia liwska. Perły kultury i atrakcyjność turystyczna (współred.), Warszawa 2009; Ryszard Demel. W drodze do tajemnicy światła, Toruń 2010; Labor Omnia Vincit. Studia z zakresu muzealnictwa, turystyki, sztuki i ochrony zabytków (współred.), Warszawa 2010; Słowa, obrazy, dźwięki w wychowaniu, (współred.), Warszawa 2011; Baśń w terapii i wychowaniu, (współred.), Warszawa 2012; Aksjologia podróży, (współred.), Warszawa 2012; Sztuka w poczekalni. Studia z dziejów plastyki polskiej na emigracji 1939–1989, Toruń 2012; Bluj. Przestrzeń i figura, Wilno 2012; Artyści Andersa. Continuità e novità, Warszawa-Toruń 2013; Inspiracje folklorem w kulturze i edukacji. W dwusetną rocznicę urodzin Oskara Kolberga, (współed.), Warszawa 2014; Artyści Andersa. Continuità e novità, wyd. II, Warszawa 2014; Miasto snów. Robert Bluj. Malarstwo, Wilno 2015; Art of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland & Republic of Ireland in 20th–21st Centuries and Polish–British & Irish Art Relation (współred.), Toruń 2015; Sztuka polska 1945–1970 (współred.), Toruń 2015; Artyści Andersa. Continuità e novità, wyd. III, Warszawa 2016; (Nie)chciana tożsamość (współred.), Toruń 2016; Artyści Andersa. Uratowani z „nieludzkiej ziemi”, Warszawa 2017; Stanisław Frenkiel (1918–2001). Katalog prac ze zbiorów Muzeum Uniwersyteckiego w Toruniu, Toruń 2017; Paris et les artistes polonais / Paris and the Polish Artists 1945–1989 (współred.), Toruń 2018; Eweliny Bluj piksele praskiej rzeczywistości. Roberta Bluja pejzaż miejski przed epoką koronawirusa, Warszawa 2020; Domy Nadziei i Miłosierdzia, Warszawa-Toruń-Wilno 2020; Artyści niepodległościowi poza Polską, Warszawa 2020; Emanacje profesorowi Jerzemu Malinowskiemu w 70. urodziny (współred.), Warszawa 2020; Z Armii Andersa do Armii Izraela : drogi żydowskich żołnierzy Wojska Polskiego do niepodległego Izraela (współred.), Warszawa 2020; Polska sztuka na emigracji w londyńskiej kolekcji Matthew Batesona, Warszawa 2020; Artyści niepodległościowi poza Polską, Towarzystwo Projektów Edukacyjnych, Warszawa 2020; Sztuka w poczekalni. Studia z dziejów sztuki polskiej poza Polską w XX i XX wieku, T. II, Toruń 2022.

Pod kierunkiem prof. J.W. Sienkiewicza powstało ponad 250 prac magisterskich i licencjackich i 7 doktoratów.

Poza pracą naukowo-dydaktyczną, badawczą i publikacyjna, prof. J.W. Sienkiewicz czynnie uczestniczy w promocji polskiej kultury współczesnej w kraju i poza granicami Polski, m.in. poprzez organizację i kuratorstwo wystaw.

Prof. J.W. Sienkiewicz jest członkiem kilkunastu polskich i międzynarodowych towarzystw, stowarzyszeń, organizacji naukowych i rad muzealnych oraz członkiem redakcji i rad programowych czasopism naukowych.

W latach 2012-2017 prof. J.W. Sienkiewicz kierował grantem Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, pt. Inwentaryzacja i opracowanie spuścizn archiwalnych i kolekcji dzieł sztuki polskich artystów w Wielkiej Brytanii w XX wieku w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu – Kolekcja Archiwum Emigracji i Muzeum Uniwersyteckiego, zrealizowanym w Bibliotece Uniwersyteckiej UMK. Efektem końcowym grantu, jest największa jak do tej pory w polskiej historii sztuki seria 11 katalogów dzieł sztuki polskich artystów z Wielkiej Brytanii, pod redakcją Jana Wiktora Sienkiewicza i Mirosława Adama Supruniuka, opublikowana nakładem Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, na którą składają się katalogi kolekcji dzieł 9 artystów emigracyjnych w zbiorach Muzeum UMK: Janusza Eichlera, Stanisława Frenkla, Haliny Korn-Żuławskiej, Jana Mariana Kościałkowskiego, Mariana Kratochwila, Zdzisława Ruszkowskiego, Zygmunta Turkiewicza (dwa tomy), Aleksandra Wernera (dwa tomy) i Marka Żuławskiego, pióra sześciu autorów – współrealizatorów grantu: Katarzyny Cybulskiej-Jędraszek, Joanny Krasnodębskiej, Sławomira Majocha, Katarzyny Lewandowskiej, Jan Wiktora Sienkiewicza i Mirosława Adama Supruniuka.

Od 2021 roku realizuje grant badawczo-naukowy pt. Polski Nowy Jork. Lubomir Tomaszewski i Emocjonaliści, przyznany przez Fundację Kościuszkowską w Nowym Jorku. Jest on kontynuacją rozpoczętych przez profesora (jeszcze w ramach prac naukowo-badawczych Zakładu Historii Sztuki i Kultury Polskiej na Emigracji na Wydziale Nauk Historycznych UMK rozpoczętych w 2018 roku) badań pt. Polscy artyści w Stanach Zjednoczonych w XX i w XXI wieku. W 2018 i 2019 roku, prof. J.W. Sienkiewicz zrealizował na terenie USA wizyty studyjne połączone z serią wykładów: m.in. w Chicago (w kooperacji z amerykańskim cyklem „Przystanek Historia” IPN); w Jezuickim Ośrodku Milenijnym w Chicago oraz w Helena Modjeska Art and Culture Club w Los Angeles i w San Diego. Zainspirował, a następnie w 2018 roku, w kooperacji z Ministerstwm Spraw Zagranicznych i Konsulatem RP w Los Angeles był współkuratorem wystawy pt. Polish identity. The Poetic Perception - KrakArt Group z Los Angeles, w prestiżowej Galerii BuildingBridges Art Exhange w Los Angeles. O polskiej sztuce na emigracji, w tym w USA, miał serię wystąpień radiowych i telewizyjnych w Los Angeles, Seatle, San Diego, Chicago i Portland.

Od 2018 roku, prof. J.W. Sienkiewicz kieruje projektem badawczo-publikacyjnym Narodowego Instytutu Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA, pt. Słownik polskich artystów na emigracji od XIX do XXI wieku.

Prof. J.W. Sienkiewicz jest pomysłodawcą, współtwórcą oraz współprowadzącym 77 odcinków (spośród 158) cyklu felietonów pt. „Historia jednego obrazu” zrealizowanych i emitowanych w TVP Polonia w latach 2019-2020 oraz cyklu reportaży „Wilno nad Tamizą” - zrealizowanego przez portal „Niebywałe Suwałki”. W 2017 roku, na podstawie książek prof. J.W. Sienkiewicza zrealizowany został film pt. "Artyści Andersa" w reżyserii Rafała Brylla.

W 2014 roku prof. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz odznaczony został przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a 2022 roku Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” za zasługi w upowszechnianiu polskiej sztuki i kultury na emigracji.

W 2023 roku Prezydent RP Andrzej Duda nadał prof. J.W. Sienkiewiczowi Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski za „wybitne zasługi na rzecz popularyzowania polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą, za osiągnięcia w pracy naukowo-badawczej”.


Zdjęcia: Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce


PATRONAT MEDIALNY
POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA






POMYSŁ, PROJEKTY GRAFICZNE, REALIZACJA - © POLONIJNA AGENCJA INFORMACYJNA


PROJEKTY - WYDARZENIA - KAMPANIE - WYSTAWY
POLONIJNEJ AGENCJI INFORMACYJNEJ



W przypadku kopiowania materiału z portalu PAI

zgodnie z prawem autorskim należy podać źródło:
Polonijna Agencja Informacyjna, autora - jeżeli jest wymieniony
i pełny adres internetowy artykułu wraz z aktywnym linkiem do strony z artykułem.




×
NOWOŚCI ARCHIWUM WIADOMOŚCI HISTORIA-KULTURA DZIAŁANIA AGENCJI BADANIA NAUKOWE NAD POLONIĄ I POLAKAMI ZA GRANICĄ
FACEBOOK PAI YOUTUBE PAI NAPISZ DO REDAKCJI

A+ A-
POWIĘKSZANIE / POMNIEJSZANIE TEKSTU